JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tyskt digital-TV-jubel fastnade i halsen
Jublet var förhastat. Kirch har alls inte vunnit slaget om den tyska digital-TVn. Telekom, det tyska televerket ändrar förutsättningarna. Dessutom börjar försäljningen av digitalmottagarna från Nokia gå trögt efter den inledande euforin.

Plötsligt dök tyska televerket Telekom upp på arenan. Telekom vill ha ett avgörande ord när det gäller digital-TV över kabelnätet.

Telekom sitter på 17 miljoner kabel-TV-hushåll, en tung del av de potentiella digitala TV-konsumenterna. Satellittittarna är hälften så många och marksänd digital-TV hör till framtiden, även om Telekom även här deltar i internationella försök.

Telekoms roll i kabel-TV-branschen har hittills varit den passiva distributörens. Alla utgick från att det skulle så förbli. Då ändrade man plötsligt inriktning, till aktiv part och raderade ut det teknikförsprång Kirch skaffat sig. Kirch har varit först med digitala TV-kanalen DF-1. Kirch använder mottagare tillverkade av Nokia i Motala.



Kräver öppen standard


Telekoms villkor för att släppa igenom digitala program är att alla kabelkunder ska ha tillgång till hela TV-utbudet oavsett vilken dekoder de har.

- Kabelnätet måste täcka sina kostnader. Det fungerar bara om utbudet är attraktivt, det vill säga allsidigt. Och den saken äventyras om tekniken för kodning och programåtkomst ligger i händerna hos en enskild programleverantör, säger den ansvarige Telekomdirektören Torsten Kreindl.

Utan att nämna Kirch vid namn kan man inte bli tydligare. Telekom vill också ha mer betalt. Idag täcks inte kostnaderna för kabelnätet av intäkterna från de analoga TV-kanalerna. Teknikskiftet och privatiseringen ger Telekom två anledningar att byta strategi. Man stöds också av de utomstående bolag som på en del håll står för sista delen av kabelnätet.

TV-bolagen reagerade först med förvåning. De övervägde att protestera i Bonn och Bryssel, men ångrade sig. Kirch har inlett förhandlingar med teledirektörerna.

Men Kirch har ytterligare ett problem. Försäljningen av mottagare går uselt. Kirchs marknadsavdelning medger att man bara sålt 10 000 Nokiatillverkade "d- boxar".

- Men 300 000 intressenter har hört av sig, understryker man. Den stolta prognosen på 200 000 sålda mottagarboxar till årets slut kan Kirch dock glömma.



Nervöst hos Kirch


Kirch skyller på konkurrenterna. En rad aktörer - TV-stationen RTL, energibolaget Veba, mediejätten Bertelsmann - har på sistone hoppat av den digitala TV-tekniken, med högljudda negativa kommentarer.

- Det har skapat osäkerhet hos konsumenterna. Konkurrenterna har medvetet pratat sönder marknaden, enligt Kirch.

Det ligger nog närmare sanningen att det var ett begränsat avantgarde av tekniskt intresserade tittare som stod för den inledande rusningen.

I Kirchhögkvarteret sprider sig nervositeten. Nu gäller det att förhindra en negativ trend bland tittarna för den teknik som man satsat miljarder på. Det gäller att få avsättning för den miljon mottagare som beställts av Nokia.

Enligt uppgift ska Kirch ha knackat på hos ärkefienden Bertelsmann. Frågan är om MMBG - den anti-Kirch-grupp som förlorade kapplöpningen om vems utrustning som fungerade först - kan tänka sig att ta över en del av leveranserna från Motala.



Interninformation


Samtidigt utvecklar Kirchs teknikfirma Beta Digital en hektisk aktivitet för att hitta nya argument. På elektronikmässan Systems visades "d-box Network", en teknik tänkt för avancerad företagskommunikation. Decentraliserade koncerner och försäljare på skilda orter kan använda d-boxen för sin interninformation. Kapaciteten är hög och säkerheten garanterad, heter det.

Bakom monterhörnet väntade nästa idé, banktjänster via TV och dekoder. Här har Beta Digital tagit fram en ny fjärrkontroll som klarar allt från kontobesked till aktieköp. Bankerna uppges vara mycket intresserade.

- Och så skall vi utveckla d-boxen så den kan användas för att surfa Internet, tillade Kirchrepresentaterna med andan i halsen.

LARS-GUNNAR LARSSON

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)