JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson drar Siemens inför EU-kommissionen
Ericsson protesterar hos EU, sedan den österrikiska regeringen gett en privat GSM-licens till ett konsortium med bland andra Siemens.

Också Österrike kommer att ha ett privat GSM-nät, vid sidan av det som redan drivs av landets statliga post- och televerk. Strax före jul beslutade regeringen att licensen ska gå till "Ö-call", ett konsortium som domineras av Detemobil (tyska Telekoms mobiltelebolag), Siemens, en tyskägd österrikisk bank och landets största tidning Kronen-Zeitung, även den i tysk ägo.

Upprördheten gäller framför allt Siemens närvaro. Siemens Österrike är sedan årtionden huvudaktör i den österrikiska telebranschen och var följaktligen huvudleverantör till det nybyggda statliga GSM-nätet.



Lojalitetskonflikt


- Siemens har intressen på båda sidor. En lojalitetskonflikt är ofrånkomlig, säger kritikerna.

Vem skall få leverera till det nya privata nätet. Från "Ö-Call" heter det visserligen att ingen ska diskrimineras.

- Skulle Siemens köpa Ericssonteknik? Det är ju löjligt, utbrister Werner Kasztler, generaldirektör i det till 80 procent Ericssonägda telebolaget Ericsson-Schrack. Att lägga bud till medoperatören Siemens är för Kasztler lika med att servera affärshemligheter på ett fat.

Med samma argument har Ericssons lobbyister i Bryssel protesterat hos EU- kommissionen, som krävt en kommentar.

De förlorande GSM-intressenterna - fyra konsortier med bland annat österrikiska energibolag och banker, Bell, RWE och Mannesmann - är alla livliga Ericssonsupportrar.



Tyskar betalade bäst


Det finns oklarheter om anbuds- och urvalsförfarandet. Frågan är till exempel om Siemens-Detemobil bättrade på sitt bud i sista stund, mot reglerna. En teknisk rapport som läckt ut från ministeriet visar att det "tyska" laget på flera punkter fick sämre betyg än övriga.

- Vi hoppas på en ändring men det är inte lätt att ändra på beslut i Österrike, suckar Gerhard Gindl, talesman för Ericsson-Schrack.

Den ansvarige trafikministern Viktor Klima säger att handläggningen håller för EUs granskning. Hans huvudargument är att tyskarna betalade bäst. De bjöd fyra miljarder schilling (2,4 miljarder kronor). Övriga låg mellan 3 och 3,6 miljarder.

Den som glädjer sig särskilt åt det är samme Viktor Klima. Under julhelgen avancerade han till finansminister.

LARS-GUNNAR LARSSON

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)