Hexagons tidigare vd Ola Rollén köper över 50 procent av Lundabolaget Epinovatech som utvecklar en galliumnitridprocess med tillhörande komponenter. Storleksordningen på investeringen är 350 miljoner kronor, enligt beräkningar från Dagens Industri. Dessutom har bolaget tecknat ett samarbetsavtal med den tyska biltillverkaren Volkswagen.
Det finns i princip tre olika metoder att framställa GaN-wafers men billigast är att utgå från samma typ av kiselskivor (wafers) som används för CMOS-kretsar och belägga dem med ett tunt lager av galliumnitrid. Kisel och galliumnitrid har dock olika gitterkonstanter vilket gör att de inte passar ihop på atomnivå. Det uppstår defekter, så kallade dislokationer, vilket försämrar prestanda och energieffektivitet.
Epinovatechs lösning är att limma ett fästlager av nanopelare i alminiumnitrid mellan kislet och galliumnitriden. Det hanterar de mekaniska spänningarna men fungerar också som ett filter genom att håva in defekterna till de första hundratals nanometrarna av GaN-lagret. Därefter läggs ett betydligt tjockare lager som fungerar som en buffert. Det behövs om man ska göra laterala kraftkomponenter med hög genombrottsspänning och därmed också höga effekter.
På toppen tillverkas sedan tunna epitaxiella skikt som skapar transistorerna.
Epinovatech har desutom en egenutvecklad lateral transistorarkitektur anpassad för processen som ger höga genombrottsspänningar. Ambitionen är att nå en bit över 800V för att bli intressant för fordonstillämpningar som idag domineras av kisel och kiselkarbid.
Företaget får nu Ola Rolléns investmentbolag Greenbridge som huvudägare. Greenbridge köper nya och existerande aktier för cirka 350 miljoner kronor, enligt Dagens Industris beräkniingar.
I januari blev det också klart att Epinovatech ska samarbeta med Volkswagenkoncernen kring kraftelektronik till elfordon. Det finns inga detaljer men galliumnitrid är ett intressant alternativ för ombordladdare.
Elektroniktidningen skrev en längre artikel om bolaget för ett år sedan (länk).