JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Marockos första gigafabrik kinesisk

Kinesiska Gotion bygger en gigafabrik för litiumjonbattericeller i Marocko. Det är det senaste exemplet på hur kinesiska investeringar i EU:s och USA:s handelspartner Marocko ökar som svar på skyddstullar och industrisubventioner.

I en första fas bygger Gotion High Tech en anläggning med en kapacitet på 20 GWh/år för en investering på 13 miljarder kronor. Planerna annonserades förra sommaren och nu i sommar kom klartecken.

Produktionen ska starta år 2026. På sikt planerar Gotion att öka kapaciteten med ytterligare 100 GWh/år. 

Det här är Marockos första planerade gigafabrik, enligt Elektroniktidningens anteckningar. Men Kina gör även investeringar i andra delar av batteriekosystemet.

Här är fyra kinesiska företag som just nu etablerar sig. Hailiang planerar en kopparfabrik på 30 hektar för 450 miljoner dollar. Shinzoom (som ägs av Hunan Zhongke) investerar 460 miljoner dollar i en anodfabrik på 20 hektar.

BTR New Material Group ska tillverka katoder nära Tanger och CNGR Advanced Material planerar detsamma i Jorf Lasfar, 100 km söder om Casablanca.

Marocko – i nordvästra Afrika på gränsen till Spanien – har ett tullfrihetsavtal med EU som omfattar industriprodukter.

Ett liknande avtal finns med USA. Kinesiska investeringar i Marocko satte framför allt fart när USA startade sitt frikostiga subventionsprogram för batteriekosystemet och senare dessutom införde strafftullar på det kinesiska ekosystemet.

Via Marocko hoppas kinesiska bolag både kunna komma åt subventioner och komma runt tullar.  

Marocko har mycket god potential för vind- och solenergi vilket är intressant eftersom koldioxidavtryck är något som EU vill väga in i sina ekonomiska villkor för elektrifieringsindustrin.

Marocko har även mycket goda tillgångar på fosfat och god tillgång till kobolt. Och billig arbetskraft.

Marocko är den största bilexportören till EU. Fordonsekosystemet har 250 aktörer. Här finns bland annat Renault och Stellantis. Den marockanska bilindustrin exporterade för 140 miljarder kronor i fjol, en ökning med 27 procent.

Kineiska BYD har haft planer på tillverkning av batterier och elbussar i Marocko, men processen har rapporterats stå stilla på grund av bristande efterfrågan på bussarna.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)