En garanterad livstid på 2,7 miljoner kilometer – det är vad kinesiska batterijätten CATL utlovar för en av tre nya LFP-batterisystem under varumärket Tectrans. Vi listar tekniska innovationer bakom de nya batterimodellerna.
De två andra modellerna är istället optimerade för snabbladdning respektive kapacitet. Den ena laddas till 75 procent på 50 minuter och den andra har en densitet på 175 Wh/kg, då med en livslängd på ”bara” en miljon kilometer.
Allt berättas av CATL i ett pressmeddelande.
Två av modellerna är avsedda för tunga lastbilar och ska kunna ge en räckvidd på upp till 500 km. De kan användas för långdistanstransporter såväl som för korta hamnleveranser.
- T Superfast Charging laddar i upp till 4C, eller i praktiken till 70 procent på 15 minuter.
- T Long Life Edition har en garanterad livslängd på 15 år, eller 2,8 miljoner kilometer.
Den tredje batterimodellen, T Bus Edition, är avsedd för bussar. Den har en energidensitet på 175 Wh/kg, vilket enligt CATL är den högsta kända densiteten för LFP-batterier i bussar.
Livslängdsgarantin gäller alla klimat. Från –45°C i arktiska länder som Norge och Sverige, skriver CATL i pressreleasen, till 45°C i Qatar och Dubai.
Tectrans bygger enligt CATL på omfattande forskning och utveckling. CATL räknar upp innovationer:
- En elektrolyt som använder en ny additiv molekylär design
- En exakt formad folie som ger stabilare gränsytor mellan materialen i battericellerna
- Flödeskanaler som upprätthåller separata temperaturzoner
- Ytan på anodmaterialen har modifierats för att förbättra deras reaktivitet och undertrycka sidoreaktioner. Detta ska stödja transport av litiumjoner.
- Cykelstabilitet och energidensitet har ökats med hjälp av aktiva katodmaterial med rikt litiuminnehåll och hög strukturell stabilitet
- En ”high-press density”-design av katoden på mikronivå ska ha ökat energidensiteten
- Detsamma för en U-formad tätning och en ”zero-draft angle structural innovation”.
En av svenska Northvolts pitchar har varit att introducera ett klimat- och miljötänkande i ett batteriekosystem som idag saknat detta. Men CATL har numera samma uttalade mål. Batteritillverkningen ska ha nettonollutsläpp senast 2025 och hela batterileveranskedjan senast 2035.
Idag ska nio av CATL:s fabriker redan ha nått koldioxidneutralitet.
CATL:s nuvarande årskapacitet för batteriåtervinning är 270 000 ton batterier. Återvinningsgraden ska vara över 99,6 procent för nickel, kobolt och mangan, och 91 procent för litium.