Kommande modeller av Nios varumärke Firefly kommer inte att använda Nios egna batterimoduler, utan Choco-moduler från Nios cell-leveratör CATL. Det kan förebåda en standardisering av teknik för batteribyte.
CATL presenterade sin teknik för batteribyten för tre år sedan under namnet Evogo. Batterimodulen kallas för en Choco SEB (swappable electric block).
Sex tillverkare planerar att släppa Choco-bilar i år och nästa år. Nio är däremot ensamt om sin teknik för batteribyte.
Pressmeddelandet från CATL och Nio säger att ”kommande” modeller av Firefly ska att använda Choco. Den första modellen av Firefly heter EV och lanserades i fjol, medan Nios planer för att byta till Choco i Firefly presenterades först i måndags.
Firefly EV använder LFP-celler i 42 kWh-moduler, medan Nios minsta moduler idag är på 70 kWh.
CATL investerar nära 3,5 miljarder kronor i Nio:s energidivision och företagen ska utveckla ett nätverk av batterimackar tillsammans.
Nyhetssajten Electrive noterar att Nio ännu inte sagt något om att Nio och Onvo – Nios första två varumärken – ska börja använda Choco. Men i ett gemensamt uttalande gör CATL och Nio tummen upp för standardisering av batterimoduler.
Ett av de argument som vissa anfört mot batteribyten som alternativ till effektslukande snabbladdning är att konceptet kräver standardisering för att kunna slå igenom.
Den första modellen av Nio Firefly, EV, släpps i Kina den 19 april med en förväntad prislapp på 220 000 kronor.
Den kommer även att marknadsföras i Europa. Det är en liten elbil främst avsedd för stadstrafik med ett batteri på 42 kWh. Dess batterimoduler är inte kompatibla med Nios nuvarande batterimackar.
Huvudkälla: Electrive