JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Säljer bara ansikte-mot-ansikte – Elektroniktidningen
torsdag 22 maj 2025 VECKA 21

För en månad sedan gick den tyska distributören Rehag norrut, till en marknad där de idag inte har några kunder alls: Norden och Baltikum.

Du kan ha mött dem i ett hörn av elektronikmässan i Kista i början av april. Det var deras allra första marknadsföring här.

Kristina
Mon­ke­viciene

– Jag delar ut visitkort, skrattar Kristina Mon­ke­viciene, säljchef för Norden och Baltikum.

– Jag gör ”business carding” och ”scouting” – jag känner mig som en nybyggare.

Går det bra?

– Absolut! Jag har mött många intressanta människor och haft trevliga diskussioner om den svenska marknaden – hur folk tänker, strategier, deras planer fram till 2040.

Oj, så långt bort?

– Ja! Samtidigt som andra säger att allt händer så snabbt nu­förtiden att du inte kan planera ens två år i förväg. Det är en intressant dynamik!

– En sak till – som är väldigt intressant för vårt företag – är att jag får höra att nordiska företag är väldigt slutna. De föredrar att jobba internt. De är inte så öppna.

– Men jag vet inte. Vi ska försöka öppna dörren! Vi får se hur det går, hur lång tid det kan ta. Men jag känner att ni är både öppna och slutna på en gång. En intressant kombination!

Berätta om Rehag!

– Det är ett tyskt företag, så allt är organiserat och planerat enligt tyskt tänkande – välstrukturerat, effektivt, välplanerat.

– Det har 35 år på nacken. Jag älskar att det finns folk här som jobbat 20, 25 år. Det finns uppenbarligen något som är bra med företaget, om de stannar, eller hur?

Ni har ett blandat utbud av diverse aktiva och ­passiva komponenter. Ni är en i mängden av distributörer?

– Det som verkligen skiljer oss från andra distributörer är att vi lagerhåller och finansierar komponenter i 24 månader för våra kunder, säger Roman Wiebe, säljchef.

– De flesta distributörer har bara 10–15 procent av det som kunden behöver i lager. Vi köper in alla delar så tidigt som möjligt, finansierar dem i två år.

– Det ger våra kunder möjlig­heten att säga ”Okej, vi måste producera den här produkten – nästa vecka! – så skicka komponenterna till den.”

Är ni typiskt ensam leverantör till en kund?

– Många av våra kunder lägger hälften av sina komponenter hos oss och hälften hos någon av de större distributörerna. Så vi kan rycka in när de större distributörerna inte kan leverera.

Då kan de plocka från ert 24-månaderslager?

– Exakt.

Rehag fungerar som en buffert. Kunden riskerar inte att överfylla sitt eget komponent­lager om produktionen bromsar upp – vilket enligt Roman Wiebe drabbade flera företag i fjol.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Hur fungerar ert sälj? Har ni en webb?

– Vi säljer bara B2B och bara ansikte mot ansikte. Kunderna kommer till oss och berättar vad de behöver. De visar upp sin komponentlista och berättar om sina produktionsplaner för de kommande åren. Och så frågar de oss vad vi kan erbjuda.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:

 
Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)

KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus


8 banners varav 8 har onclick.