JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Lokförare med fötterna på jorden
Åkerström i Björbo utvecklar radiostyrning och trådlös teknik för industrin. Under våren hoppas företaget att det egna trådlösa lokstyrningsystemet ska bli certifierat för den europeiska marknaden.
Svenska Åkerström är på väg att lansera ett toppmodernt system för radiostyrning av lok.

Lokföraren står alltså vid sidan av loket med en låda på magen som kommunicerar med två antenner monterade på taket av det förarlösa loket. Räckvidden är minst en kilometer och säkerhetskraven på både antenner och radiokommunikationen är högt satta.

- Det har tagit oss flera år att utveckla. Nu jobbar vi med att certifiera systemet så att vi kan sälja det i Europa, säger Bengt Edström, elektronik- och mjukvarukonstruktör på Åkerström.

Under hela utvecklingsfasen har den tyska organisationen Tüv (Technischer Überwachungsverein) varit med och övervakat arbetet. Och inom någon månad är systemet förhoppningsvis certifierat enligt Cenelecs säkerhetsstandard EN50239.

- Det är väldigt mycket inbyggd säkerhet i ett system som detta. Det är betydligt högre krav vid styrning av lok än kranar och traverser. Vid styrning av lok krävs det 32 bitars checksummor för att klara felupptäkt, medan man använder tidsstämpling för skydd mot sabotage, säger Bengt Edström.

Första versionen till Italien
Systemet som Åkerström nu utvecklar ska kunna användas på publika järnvägar, vanligen bangårdar. Det skärper kraven ytterligare jämfört med motsvarande system som används inom inhägnade industriområden.

- Olika länder har lite olika krav. Vårt första certifierade system tar vi fram till en italiensk kund. Italien har hårdare krav än Cenelecs säkerhetsstandard. Framförallt är kravet på skydd mot sabotage högre.

Genom att ta fram ett säkrare system än någon annan vill nu Åkerström sätta press på konkurrenterna, två amerikanska företag som man inte vill namnge. Det ena har just börjat vända sig mot Europa, det andra finns här sedan många år tillbaka.

- Det ena företaget har många system installerade i Europa. Fast systemen börjar bli gammalmodiga nu och vi känner inte till att företaget har något modernare på väg, säger Bengt Edström.

Hans förhoppning är att det egna systemet, Locomote 100, ska vara med och tampas när tyska Deutsche Bahn inom kort ska modernisera och därmed byta ut hundratals system. Äldre system klarar nämligen inte de mycket tuffa krav som kommit på senare år.Numera finns det ingående specifikationer på hur system som detta ska utvecklas för att bli säkra, tillförlitliga och lätta att underhålla. Här regleras bland annat hur mjuk- och hårdvara ska utvecklas samt hur systemet ska testas och dokumenteras.

- Samtidigt ger radiostyrda lok bättre olycksstatistik. Kommunikationen mellan förare och den som ska kopplar på och av vagnar eller växla kan ju klicka, säger Bengt Edström.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)