De som köper elektroniska komponenter vill ha mycket mer av dagens distributörer än bara sina produkter. De utmanas inte enbart av att hitta och köpa komponenter på det snabbaste och mest effektiva sättet, utan de måste också konsekvent identifiera nya sätt att maximera besparingarna i alla delar av upphandlingsprocessen.
Ladda ner artikeln här (länk, pdf). Fler tekniska rapporter finns på etn.se/expert |
En bra distributör – självklart en med långsiktighet och hög kundnöjdhet i fokus – kan hjälpa köpare att identifiera olika kostnadsbesparande åtgärder. Det sker genom att tillhandahålla en omfattande produktportfölj och mervärdestjänster som stöttas av effektiva onlineverktyg och resurser, leveranser som kommer i tid och ett starkt globalt distributionsnätverk. Till detta kommer att distributörerna kan erbjuda alternativa konstruktionsalternativ, som snabbare kan ta en produkt till marknaden.
Sedan mitten av 2018 har den europeiska elektronikmarknaden stött på några stora utmaningar såsom osäkerhet och förändrade köpvanor. Ändå är förväntningarna hos yrkesverksamma köpare, så kallade inköpare, högre än någonsin. De måste kunna lita på sin förmåga att minska kostnader och maximera produktionseffektiviteten. För många är ett partnerskap med rätt distributör ett effektivt sätt att snabbt nå önskat resultat.
Faktum är att en distributör har en avgörande roll när det gäller att hjälpa inköpare att effektivisera inköpsprocessen och styra utgifterna. Så är det eftersom kostnaderna för att anskaffa en produkt kan vara mycket högre än ordervärdet för den faktiska produkten. Det gäller framförallt för vissa elektronikföretag vars inköpare ägnar många timmar åt att hitta kvalitetsprodukter till bästa pris och som finns att få direkt från lager. Utöver själva produkten behöver inköpare en distributionspartner som använder elektroniskt upphandlings- och faktureringssystem som kan kapa kostnader kopplade till köp, administration och orderbehandling.
Det är viktigt att en distributör överväger hur de produkter och tjänster som den tillhandahåller kan spara pengar åt en kund. I synnerhet hur kostnaderna kan sänkas för små till medelstora företag, och sedan hela vägen till de allra största och mest välkända företagen vars behov ofta inte möts av den ”genomsnittliga” distributören. Farnell har valt att hantera utmaningen genom att skapa skräddarsydda tjänster och ett omfattande distributionsnät. När Avnet köpte Farnell år 2016 skapades en ny typ av distributör som erbjuder bättre stöd i alla stadier av utvecklingsprocessen – från konstruktion till volymtillverkning och hantering av en produkts livscykel. Helt enkelt en sömlös service för alla kunder. Dessutom har Farnell ett team av så kallade Account Managers som tar ett helhetsgrepp för att kunna hjälpa inköpare att nå sina mål.
Farnell fungerar som en pålitlig rådgivare och strategisk partner för inköpare. Företaget tillhandahåller en serie onlineverktyg som hjälper till i sökandet efter produkter, att spara tid och ger inköpare mycket större kontroll över utgifterna. I några fall har Farnell lyckats sänka kundernas inköpskostnader med hela 50 procent.
I praktiken har satsningen inneburit investeringar motsvarande 60 miljoner dollar i ett lager i Leeds, Storbritannien, som stöder Farnells logistikverksamhet i hela Europa. Mer än en kvarts miljon nya produkter har därmed lagts till, liksom motsvarande 150 miljoner dollar i lagervärde. Under de senaste 12 månaderna har företaget ökat sitt lager med 25 procent och adderat 40 nya leverantörer. Företaget lagerför över 950 000 produkter via sin globala webbkatalog, medan drygt en halv miljon lagerförda produkter finns tillgängliga för kunder i Europa.
Ytterligare ett alternativ är att köpa från Farnells egna varumärke Multicomp Pro som erbjuder ersättningsprodukter med samma kvalitet som dess välkända märkesalternativ men till lägre pris. Allt detta kompletteras med möjligheten att få varorna skickade samma dag som beställningen görs samt teknisk support dygnet runt fem dagar i veckan, så kallad 24/5.
Det webbaserade inköpsverktyget iBuy går att addera till ett köparkonto. Det är kostnadsfritt och anpassas för varje kund, allt för att minimera administrationen och snabba på processen från idé till köp. På så sätt sparas tid medan fel praktiskt taget elimineras eftersom produktinformationen laddas ner direkt från Farnells webb utan manuell inblandning. Verktyget minskar således tiden som måste läggas på att köpa produkter med lågt värde samtidigt som arbetet för lagerpersonalen förenklas då varorna kommer i ett paket där varje beställning matchar fakturan. Oavsett hur en produkt köps in – direkt av en ingenjör, av en inköpare eller på annat sätt – erbjuder iBuy insyn i hela processen.
Ett annat webbsystem, kallat ePass API, hjälper till att söka efter produkter genom att låta kunder få tillgång till nyckeldata som rör varje produkt som Farnell levererar. Vissa kunder som har Farnell som primär leverantör har byggt egen mjukvara runt ePass API för att göra köpprocessen ännu mer effektiv. Det ger dem en klar förståelse för vad som finns tillgängligt, priset på en artikel och när den kan levereras.
Farnells alternativ för e-upphandling inkluderar ett så kallat ”Purchase-to-Pay”-system. Det underlättar kopplingen till kundens ERP-system (Enterprise Resource Planning) och gör processen från katalog till inköpsorder och fakturering smidigare. Kunden slipper helt enkelt hela förloppet – att först beställa från Farnells webbsida föra in beställningen i sitt eget ERP-system och sedan hantera fakturan manuellt. Som exempel kan nämnas ett nytt tillägg som innebär att produkter med streckkod kan skannas för att direkt hamna i kundens ERP-system. Det ökar tillförlitligheten och gör det snabbare att ta emot varor.
Webbportalen för e-fakturering som Farnell utvecklat är säker och ger kunden snabb åtkomst till fakturor och relaterade dokument i sin webbläsare. Det skapar ett stort kundvärde eftersom just hanteringen av leverantörsfakturor har identifierats som betungande för många ekonomiavdelningar. Enligt branschorganisationen CIPS – Chartered Institute of Procurement and Supply – hävdar över 80 procent av alla chefer i Storbritannien att hanteringen av leverantörsfakturor påverkar avdelningens produktivitet negativt.
Det är tydligt att inköpare förväntar sig mer av sina distributörer än bra produkter till ett bra pris. Det enda sättet för en distributör att förbli konkurrenskraftig är att erbjuda innovativa tjänster och supportverktyg som andra inte har. Köpare som vill effektivisera sina köpprocesser och kontrollera sina utgifter bör arbeta nära sin utvalda distributör för att säkerställa bästa möjliga upphandlingspaket.