JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nu lanseras plattformar för trådlöst ljud

CaskeidNu lanseras plattformar för trådlöst ljud

Mobiljättarna Qualcomm och Imagination satsar på avancerade plattformar för trådlöst ljud. Den etablerade aktören Sonos slår dock tillbaka de nya aktörernas löften om bättre ljudkvalitet.
 Qualcomm Allplay
Qualcomms modul för flerrums­audio kommer bland annat att användas av Panasonic.
 Frontier Silicon
Imaginations IP-kärnor i familjen Caskeid finns i kretsar från Frontier Silicon. Imaginations eget dotterbolag Pure har produkter klara. Onkyo är en kommande tillverkare av Caskeid-ljudprodukter.
 
SÅ SYNKAS TRÅDLÖST LJUD
Grunduppgiften att skicka musik trådlöst till högtalarna är trivial. Den stora utmaningen är få dem att ljuda unisont – att spotta ut ljudpaketen i exakt samma ögonblick.

Detta är ett realtidsproblem som kräver synkronisering på åtminstone 1/15 sekund – däröver hörs ekon. Kanske ända ner till 25 µs – meningarna om vad en äkta audiofil behöver går isär.

Även om det skulle gå att synkronisera starten av ljuduppspelningen glider cpu-klockorna snabbt isär, kanske till en skillnad på sekunder efter en låt av normallängd. Så tät synkroniseringstrafik under det att uppspelningen pågår är nödvändig.

Dagens vanligaste standard för klocksynkronisering NTP (network time protocol) ligger på gränsen till att klara kravet. Medan det nyare protokollet PTP (precision timing protocol) är lite grand av overkill – det kan synkronisera över Internet och i den här tillämpningen behövs bara synkronisering på det lokala wifinätet.

Varken Imagination, Qualcomm, Samsung eller Sonos svarar på frågan hur de löser synkproblemet även om Imagination avslöjar att dess teknik på något vis tjuvåker på realtidsegenskaper som finns i wifi-protokollet.

I så fall är en möjlighet att de synkar sig efter ett administrativt meddelande som finns i wifi-trafiken – varje basstation sänder meddelandet i exakta intervall, som standard med 102,4 ms mellanrum.

Samma knep har föreslagits som effektiv metod att synkronisera trådlösa sensornät – sådana är intresserade av att minimera energi­krävande radiotrafik och en nyckel till detta är att kunna vakna och somna synkroniserat.
Först klickar du i låtlistan i din mobil. Sedan klickar du på några rum i en karta över ditt hus – genast börjar ljuden spelas unisont i rummen.

Flerrumssystem kallas ljudanläggningar av detta slag.

På den gamla goda analoga tiden drog man sladdar mellan högtalare och förstärkare. Idag kan ljudet strömmas digitalt via wifi. Förstärkarna sitter i högtalaren, tillsammans med rf och logik för att avkoda digitalljudet

Olika rum kan spela olika musik eller unisont i en symfoni med synkroniserat ljud.

Sonos, Samsung och andra företag har konsumentprodukter för flerrumsljud på marknaden sedan ett decennium. Men amerikanska Qualcomm och Imagination lanserar nu nya plattformar och lovar högre prestanda.

Det är lätt att gissa varför det är just två  mobilkretsjättar som plötsligt satsar på trådlöst ljud – en uppenbar användningsmodell är smarttelefonen är på väg att ta rollen som fjärrkontroll till stereoanläggningen.

Imagination säger sig tro att mobiltelefonstyrt trådlöst ljud kommer att ta fart i år – ”över hälften av alla konsumenter lyssnar på musik på sina smarttelefoner, men bara var femte delar den med andra enhete” skriver företaget i sitt pr-material.

Trådlöst ljud är en smarthemsteknik och har därmed en chans att rida på IoT-vågen. Strömmat ljud finns som en av många tjänster i IoT-protokoll – glödlampor med inbyggda högtalare kan användas både för intercom och för att annonsera att tvätten är klar, som exempel.

Qualcomm – marknadsledare på mobil-SoC:er – har Panasonic bland kunderna till sin nylanserade modul Allplay. På modulen finns wifi-kretsen Atheros; anslutningar för USB, I2S, I2C och S/PDIF, och antenn och antennanslutning.

Prestandamässigt klarar den att spela upp tio samtidiga ljudströmmar.

Kommunikationen bygger på Qualcomms öppna IoT-standard Alljoyn. Allplay-högtalarna kan spela upp ljudströmmar via Alljoyn, men tekniken som synkroniserar ljudet är Qualcomms privata tillägg.

Brittiska Imagination är känd för mobilgrafikkärnor. Men företaget har en bredare portfölj vars senaste tillskott kallat Caskeid består av IP-kärnor och teknik för tidssynkronisering, konfigurering och Bluetooth i flerrumssystem.

Onkyo är kund och ska släppa produkter i år, liksom Media Markts eget varumärke Peaq.

Synkroniseringen hanteras via 802.11 men Caskeid fungerar även över trådat Ethernet. En extra finess är att smartelefoner kan strömma in ljud i flerrumssystemet via Bluetooth till närmaste högtalare.

Det första kretskortet licenstillverkas av . Kortet har analoga ljudin- och utgångar och inbyggd stereo-DA-omvandlare. Imagination förväntar sig stöd för fler kanaler i kommande kretsar.

Caskeid marknadsförs med argumentet att noggrannheten i synkroniseringen är under 25 µs, vilket är så lite som tiden mellan två samplingar i en ljudström på 44 kHz.

Företaget vänder sig till audiofilerna och menar att större tidsskillnader saboterar ljudbilden – instrumenten i orkestern kan byta plats. Imagination hävdar sin överlägsenhet mot dagens flerrumssystem som har onoggrannheter på hundratals mikrosekunder.

Nuvarande marknadsledaren Sonos invänder att en tidsskillnad på exempelvis 400 µs bara motsvarar en förflyttning av huvudet på 15 cm.

– Om perfekt tidsjustering var nödvändig skulle flerhögtalarsystem endast kunna fungera inom en 15 cm-radie från den ideala lyssningspunkten, säger Tom Lodge på Sonos.

– Bara genom att flytta sig från ena änden av soffan till den and­ra introducerar man större tidsvariationer än de som Imagination stämplar som dåliga.

Sonos garanterar att ljudet från ett stereohögtalarpar upplevs centrerat mellan högtalarna.

– Detta utgör den mest krävande tillämningen för tidssynkronisering.

Sonos garanterar också att det tidigaste ljudet, när flera högtalare används, kommer från den närmaste högtalaren.

När ett intilliggande rum spelar samma ljud betydligt högre, kan det upplevas som en sorts eko.

– Men det problemet kan man inte lösa med mer exakt tidssynkronisering.

Sonos använder patenterad teknik för att lösa synkroniseringsproblemet, men släpper inte sina prestandasiffor.

– Det är lätt hänt att de citeras ur sitt sammanhang och – som i detta fall – kan siffrorna bli vilseledande.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)