Om tre år kommer 40 procent av alla komponenter att säljas via distributörer. Det spår ett amerikanskt investeringsbolag. Även svenska branschkännare menar att allt fler tillverkare gör sina komponentinköp via distributörer.Andelen komponenter som säljs via distributörer kommer att öka från dagens 20 procent till 40 procent vid slutet av 2002. Det visar en marknadsstudie utförd av det amerikanska investeringsbolaget Bear Stearns.
Orsaken till denna dramatiska ökning är enligt Bear Stearns att såväl stora elektronikföretag som legotillverkare ändrat sina inköpsvanor och i allt större utsträckning anlitar distributörer för sina inköp. För varje år blir det mer och mer kostnadseffektivt även för mycket stora komponentanvändare att göra sina inköp via distributörer, menar rapportens författare.
Studien ser till den globala komponentmarknaden, men denna trend gör sig påmind även i Sverige.
- Många storförbrukare av komponenter har upptäckt att distributörer tillför ett värde i form av tjänster. Medan man för fem till tio år sedan endast brydde sig om låga priser har man nu insett att det även är viktigt med leveransstöd och annan service, kommenterar Per Lindberg på Elfa.
Han ifrågasätter visserligen om ökningen verkligen kan bli så kraftig som den amerikanska studien förutspår, men menar att det helt klart är så att många stora tillverkare övergått till att nyttja distributörer.
SER över kostnaderRickard Törnblom, vice vd för Arrow Sweden, tror att en av anledningarna till att distributörsalternativet nu lockar allt fler är att konjunkturen under de senaste åren tvingat tillverkarna att se över sina kostnader samt koncentrera verksamheten till de kärnområden där man vill vara i världsklass.
- Det gäller att få ett så effektivt materialflöde som möjligt till minsta möjliga totalkostnad. Dessutom gör den snabba utvecklingen att tillverkare vill kunna vänta in i det längsta med att välja specifika komponenter. Och en bra distributör ger möjlighet till mycket hög flexibilitet, menar han.
Men även om distributörernas andel av komponentmarknaden ser ut att öka kraftigt på lite sikt är dagsläget för branschen mindre rosig. I sin prognos för elektronikindustrin, publicerad i november förra året, förutspår organisationen Afdec, Association of Franchised Distributors of Electronics Components, att den nuvarande lågkonjunkturen kommer att börja ge vika först i slutet av 1999.
Enligt Afdecs backade distributionsmarknaden 5,2 procent 1998. För 1999 spår Afdec en tillbakagång på 9 procent.
Gittan Cederval