SAS och Luftfartsverket demonstrerade nyligen världens första fungerande system för navigering, flygövervakning och kommunikation baserat på den teknik som Håkan Lans utvecklade för nästan 20 år sedan.
Demonstrationen den 21 februari var en milstolpe i ett EU-finansierat projekt med syfte att utveckla ett framtida flygledningssystem som kan hantera den allt tätare flygtrafiken i Europa.
Förutom SAS och Luftfartsverket ingår också det danska luftfartsverket, tyska flygsäkerhetsverket och Lufthansa. Det återstår dock många år innan systemet kan slå igenom på bred front eftersom flera internationella standardiseringskommissioner måste godkänna standarden VDL Mode 4, som är namnet på den VHF-baserade datakommunikationslänk som Håkan Lans står bakom.
avslutat kapitel för lans
- Storleken på projektet innebär ändå att tekniken är accepterad och det känns skönt efter så många år. Nu är det upp till andra aktörer att bedriva standardiseringsarbetet. För mig personligen är arbetet avslutat, säger uppfinnaren Håkan Lans som var en av gästerna under flygningen.
Det unika med systemet är att flygplan för första gången inte bara kan ses av flygledningen utan även att plan kan se varandra.
GPS i kombination med radiokommunikation på VHF-bandet ger en noggrannhet på en halv meter vilket innebär att det går att packa flygplanen tätare i luftrummet med bibehållen säkerhet.
Det går också att placera transpondrar på fordon vilket ytterligare höjer säkerheten vid start och landning.
- Det finns flera områden där tekniken kan utnyttjas. Till exempel ser vi sjöfarten och räddningstjänster som stora kunder, säger Lars Bergholtz, nybliven vd på GP & C Sweden som tillverkar transponderutrustningen.
Utrustningen är väldigt billig jämfört med dagens radiofyrar och radarlösningar vilket gör det attraktivt för utvecklingsländer och öststater.
Ryssland har redan beslutat att uteslutande använda sig av VDL Mode 4 standarden för sin flygövervakning. Per Ahl som är projektledare på SAS tror på att först etablera standarden i Europa och Ryssland och sedan i resten av världen.
- Om tillräckligt många använder systemet blir det till slut en de facto- standard och då kommer även USA gå med, tror Per Ahl.