Ett norskt företag, Fint, har kommit långt när det gäller att få fram utrustningar för fältbussar. Fint, som uttyds som Fieldbus International AS, utvecklar produkter som uppfyller Fieldbus Foundations specifikationer.
Fint kommer att visa sina första produkter på Scanautomatic-mässan i Göteborg den 20-24 november. Det rör sig bland annat om en induktiv kopplare som används för att ansluta instrument till en fältbuss.
Visas på Scanautomatic
På Scanautomatic visar Fint några kopplare anslutna till ett kort avsnitt av en fältbuss, där några instrument kommunicerar med bussen via kopplaren. Dessutom kan en persondator anslutas till bussen.
- Det är framför allt den induktiva kopplaren som vi vill visa på mässan, säger Jan Roar Remøy, teknikansvarig på Fint.
- Genom att anslutningen är induktiv är den också gnistfri, och därför passar den särskilt bra i de explosiva miljöer som finns i många processindustrier. Man kan till exempel utföra underhåll på anslutna enheter utan att behöva stänga av bussen.
Den fältbuss som Fint inriktar sig mot är den som uppfyller specifikationen IEC 1158-2. Det innebär att bussen arbetar med 1 Mbit/s. Denna buss är Fieldbus Foundations svar på den klassiska strömslingan 4-20 mA för instrumenteringar i processindustrin. Utrustningar som är avsedda för den vanliga strömslingan kan kopplas till bussen via kopplaren.
Snabb variant - 1 Mbit/s
Det som är speciellt med Fint är att företaget koncentrerar sig just på den snabba varianten av fältbussen. Den arbetar som sagt var med hela 1 Mbit/s istället för den långsammare, mer omtalade fältbussvarianten på 31,25 kbit/s. Det är inte så märkligt när man studerar bakgrunden till Fints verksamhet.
Fint är ett nystartat groddföretag med rötterna i Sintef, det stora norska institutet för industriforskning. Sintef har sedan tio år tillbaka varit engagerat i forskning och utveckling av fältbussar bland annat med bäring på den norska oljeindustrin. Där har man länge varit intresserade av all teknik som gör oljeplattformarna billigare. Oljeplattformarna är späckade med elektronik, och kablaget är omfattande.
Dessutom är kablaget dyrbart i dubbel bemärkelse. Alla kablar har hårda krav på sig eftersom de används i en mycket tuff miljö. De ökar plattformarnas vikt, och för varje kilo nyttovikt krävs det flera kilo bärande struktur. Oljebolagen är därför intresserade av all teknik som kan minska nyttovikten utan att driftsäkerheten blir lidande.
Sintef sysslar bara med forskning och utveckling, och Fint avknoppades från Sintef för att ta fram kommersiella produkter. Fints VD, Halvor Landet, var chef för den grupp hos Sintef som sysslade med fältbussar. Idag har Fint bara två anställda, men företaget backas upp av Sintef, som för övrigt är delägare i Fint.
- Vi vill bygga upp Fint till ett företag som sysslar både med FoU och tillverkning, säger Jan Roar Remøy.
Egen asic
Hjärtat i Fints produkter är kretsen Fintchip R001, som har konstruerats vid Sintef och som tillverkas av AMS i Österrike. Det är ett av de än så länge mycket få chips som finns för 1 Mbit/s-fältbussar.
- Än så länge är det svårt för tillverkarna att snabbt få fram produkter till fältbussen. Begränsningen ligger i den bristande tillgången till specialkretsar. Dessutom är programvaran för protokollhanteringen väl dyr, särskilt för små företag.
- Men under nästa år bör det börja komma en hel del produkter från olika tillverkare. Själva kommer vi med en brygga för att koppla ihop fältbussar med låg och med hög hastighet. Och det blir säkert fler än vi som kommer med produkter för den snabba 1 Mbit/s-versionen av fältbussen.
Per Stymne