- Kunderna jagar mig om dagen och hemsöker mig om natten, säger han.
Bland det första han gjorde då han blev chef för företaget 1999 var att tillsätta en vice vd med ansvar för kundsynpunkter, ett slags kundombudsman i ledningsgruppen.
- Varje arbetsdag inleds med hennes rapport.
De tjugo högsta cheferna har dessutom fått personligt ansvar för en eller två kunder.
- I deras jobb ingår att utveckla personliga kontakter med dessa kunder. Själv har jag hand om Lucent och Agere, säger han.
På amerikanskt maner omvandlas också kundernas lojalitet till extrapengar för de anställda. Två gånger om året mäts ett så kallat kundlojalitetsindex, en siffra som avgör hälften av de anställdas årsbonus.
- Vi har gjort så i två år nu, och sett hur kundernas lojalitet ökat, säger Bingham.
Kundfokuseringen ska göra att Cadence snabbare än konkurrenterna lyckas anpassa sina produkter till marknaden, något Bingham menar är oerhört viktigt.
Konvergens på tre områden
Han har identifierat tre områden där gränserna helt enkelt måste luckras upp mellan dagens produkter - det gäller hårdvara och programvara, digital och analog konstruktion samt mellan kretsar, kapslar och kort.
- I åratal har vi inom Cadence konstaterat att vi måste få digital- och analogverktygen att fungera tillsammans. Men det var först när våra anställda kände hur kunderna led av problemet som vi lyckades göra något åt det, säger han.
- Nu gäller det att också få hårdvara och programvara att fungera ihop, det är nödvändigt om vi ska kunna bidra till morgondagens inbyggda system. Här krävs nära partnerskap med programvarubranschen.
- Parallellt måste chipsverktygen också börja fungera bättre ihop med verktygen för kapsling och kretskort. Gränserna här suddas fort.
Adam Edström