- Nu när vi visat att det fungerar är de istället imponerade, säger Andrew McCann, på Analog Devices.
Det företaget har gjort är att addera programvara till DSPn för att den på så sätt ska kunna klara mer av signalbehandlingen internt. Traditionellt består basbandet i en basstation av ett buffertminne, en FPGA eller asic samt en DSP. Minnet tillsammans med den kundanpassade delen står då för enklare signalbehandling, såsom att återskapa timing samt identifiera bitar och kanaler, medan DSPn tar hand om mer komplex signalbehandling.
Med de extra instruktionerna i sin DSP hävdar Analog Devices att man numera istället kan ta hand om all nödvändig signalbehandling i själva DSPn. Varken buffertminne, FPGA eller asic behövs alltså längre.
- Vår nya DSP är först i världen att klara detta, säger Andrew McCann.
Samtidigt belyser han hur en extra instruktion kan påverka prestanda.
- Tidigare klarade arkitekturen två komplexa Macoperationer per klockcykel på 16-bitars heltalsdata. Genom att addera en extra instruktion klarar den sexton komplexa Macoperationer per klockcykel.
Ytterligare en fördel med det programvarubaserade konceptet är att DSP enkelt kan anpassas till olika 3G-standarder, som exempelvis WCDMA/UMTS, cdma2000 och TDS-CDMA.
Behöver man en riktigt vass lösning kan upp till åtta DSPer kopp-las till en gemensam buss. Alla de åtta DSPerna kan då utnyttja varandras internminne obehindrat. En genomsnittlig basstation (om det nu finns någon sådan) använder runt tre DSPer.
Först ut i den nya DSP-familjen är ADSP-TS101S. Kretsen, som finns tillgänglig idag, klockas med 180 MHz, har 6 Mbit inbyggt minne.
Anna Wennberg