JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Powerbox delar upp sig för tillväxtens skull

På mässan visar strömförsörjningsbolaget Powerbox upp sig i sin nya renodlade kostym, där de egna produkterna numera är skilda från distributionen. Visionen är att bli störst i världen, och börsnotering finns också med i planerna.
I Sverige är Powerbox troligen mest känt som en tillverkare av kraftaggregat och spänningsomvandlare, i Norge och Australien likaså. Men i många av de andra 14 länder där företaget finns ses man som en distributör av andra företags kraftprodukter. Vilket inte är så lyckat alla gånger, eftersom många större kunder inte vill handla av distributörer utan föredrar direktkontakt med tillverkaren.

Powerbox har därför delat upp verksamheten i ett bolag för de egna produkterna och ett annat för distributionen. De båda sidorna står för ungefär lika stor omsättning. Distributionsbolaget, med namnet Craftec, har visserligen funnits i några år men renodlingen har inte blivit fullkomlig förrän nu. På mässan syns uppdelningen tydligt - bolagen står sida vid sida i samma monter, med Powerbox delar i rött och Craftecs i blått.

- Vi vill ha en klarare profil på marknaden över hela världen, förklarar Per Mannerford, chef för Powerbox International.

- Visionen är att bli störst i världen på kraftaggregat och spänningsomvandlare.

Och det går bra för företaget: Powerbox ökade omsättningen med 20 procent förra året till drygt en halv miljard kronor, samtidigt som världsmarknaden minskade från 190 till 170 miljarder kronor. De flesta av företagets konkurrenter backade.

- Vi har en väldigt bred kundbas, med tillämpningar inom snart sagt alla områden. Vi drabbades därför inte så hårt som andra när telekommarknaden gick ner i fjol, förklarar Per Mannerford.

Men hur realistiskt är egentligen målet att bli störst när marknadsandelen är så måttlig som 3 procent? Per Mannerford darrar bara en aning på rösten när han säger sig vara övertygad om att det går.

- Det gäller först och främst att rekrytera de bästa människorna. Organisk tillväxt behövs förstås också, men vi kommer även att köpa företag.

En nyckelrekrytering är nyss genomförd. Louis Masreliez, före detta Sverigechef för Emersons kraftprodukter och med gedigen erfarenhet från Ericssons kraftprodukter hos Ericsson, ska leda de egna produkternas segertåg över världen. Ytterligare ett tjugotal utvecklingsingenjörer och säljare ska rekryteras under året. Ett eller annat mindre utvecklingsbolag eller distributör kommer man också troligen att köpa under året.

De riktigt stora företagsköpen får dock vänta. Till det behövs kapital av en storleksordning som kräver börsnotering. Powerbox är fortfarande helt privatägt.

- Troligen är vi på Stockholmsbörsen om 2-3 år, säger Per Mannerford.


Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)