Powerbox har därför delat upp verksamheten i ett bolag för de egna produkterna och ett annat för distributionen. De båda sidorna står för ungefär lika stor omsättning. Distributionsbolaget, med namnet Craftec, har visserligen funnits i några år men renodlingen har inte blivit fullkomlig förrän nu. På mässan syns uppdelningen tydligt - bolagen står sida vid sida i samma monter, med Powerbox delar i rött och Craftecs i blått.
- Vi vill ha en klarare profil på marknaden över hela världen, förklarar Per Mannerford, chef för Powerbox International.
- Visionen är att bli störst i världen på kraftaggregat och spänningsomvandlare.
Och det går bra för företaget: Powerbox ökade omsättningen med 20 procent förra året till drygt en halv miljard kronor, samtidigt som världsmarknaden minskade från 190 till 170 miljarder kronor. De flesta av företagets konkurrenter backade.
- Vi har en väldigt bred kundbas, med tillämpningar inom snart sagt alla områden. Vi drabbades därför inte så hårt som andra när telekommarknaden gick ner i fjol, förklarar Per Mannerford.
Men hur realistiskt är egentligen målet att bli störst när marknadsandelen är så måttlig som 3 procent? Per Mannerford darrar bara en aning på rösten när han säger sig vara övertygad om att det går.
- Det gäller först och främst att rekrytera de bästa människorna. Organisk tillväxt behövs förstås också, men vi kommer även att köpa företag.
En nyckelrekrytering är nyss genomförd. Louis Masreliez, före detta Sverigechef för Emersons kraftprodukter och med gedigen erfarenhet från Ericssons kraftprodukter hos Ericsson, ska leda de egna produkternas segertåg över världen. Ytterligare ett tjugotal utvecklingsingenjörer och säljare ska rekryteras under året. Ett eller annat mindre utvecklingsbolag eller distributör kommer man också troligen att köpa under året.
De riktigt stora företagsköpen får dock vänta. Till det behövs kapital av en storleksordning som kräver börsnotering. Powerbox är fortfarande helt privatägt.
- Troligen är vi på Stockholmsbörsen om 2-3 år, säger Per Mannerford.
Adam Edström