Cambridge Silicon Radio har tagit ytterligare ett steg i miniatyriseringen och integreringen av bluetoothkretsar genom att ersätta det externa flash-minnet med inbyggt ROM-minne. Men det innebär att kretsen blir förprogrammerad för den bluetoothtillämpning den ska användas till, vilket bara passar riktiga massmarknadsprodukter.
Mindre modul
Med detta har de nu fått ner storleken på en komplett modul till 6 x 8 mm. Själva bluetoothkretsen är tillverkad i en 0,18 μm-process och är 6 x 6 mm. Detta lär förbli standard ett tag framöver, CSR räknar inte med att ha någon Bluecore 3 klar förrän 2005.
Utan flashminne blir modulen dessutom billigare. Men i gengäld tappar man flexibiliteten, och bluetoothmodulen blir hårdkodad för sin tillämpning vid tillverkningen. CSR har själv gjort programvarustacken för ett antal olika tillämpningar, och de kommer att sälja Bluecore 2-ROM i sex olika färdigprogrammerade varianter: för handdatorer, mobiltelefoner, headset, trådlösa möss, tangentbord och anslutningspunkter.
- Headset är en marknad som ökar snabbt, och när många länder nu överväger lagar som förbjuder folk att prata i mobiltelefon när de kör bil om de inte använder headset lär den öka ännu snabbare, tror John Hodgson, vd för CSR.
Företagets headsetmodul är konstruerad så att det ska gå att bygga headsetet utan att använda någon annan processor.
Bara för stora volymer
Tillämpningar som inte motsvarar någon av de sex uppräknade lär inte ha någon större glädje av CSRs senaste lansering. Även om det naturligtvis är teoretiskt möjligt att beställa sin egen programmering av kretsen ska det till stora volymer innan det lönar sig. Men så är det också de stora volymernas tillämpningar som CSR siktar på.
- Mindre, specialiserade bluetoothtillämpningar, till exempel för industrin är inte vår nisch, slår Glenn Collinson fast.
Cambridge Silicon Radio är en fabrikslös kretstillverkare som lyckats bli störst på Bluetooth genom att vara de första att ha en enkretslösning. Enligt vissa siffror har de en marknadsandel på 57 procent, men just på Bluetooths kärnområde, mobiltelefonen, har de haft svårt att ta sig in.
Elias Nordling