Den urusla telekomkonjunkturen slår hårt mot den svenska elektronikbranschen. Värst drabbade är företagen som säljer produktionsutrustning - där har försäljningen minskat med 80 procent senaste året.
Siffrorna kommer från branschens samarbetsorganisation IM-föreningen, där ett hundratal svenska distributörer är medlemmar.
- Läget är allvarligt, säger föreningens vd Lena Norder som dock värjer sig för att använda ordet kris.
Företag som säljer produktionsutrustning har det allra tuffast eftersom det finns gott om begagnad utrustning på marknaden. I princip är det bara förbrukningsmateriel och service som dessa företag får betalt för i dagsläget.
- Marknaden för nya maskiner är stendöd åtminstone ett år framåt, säger Tommy Wredh, talesman för elektronikproduktionsleverantörerna inom IM-föreningen.
- Idag säljs obetydligt begagnade våglödmaskiner för en tiondel av nypriset. Och jag har hört att kunder fått erbjudanden om kompletta ytmonteringslinor för 600 000 kronor - de kostade uppåt tre miljoner för två-tre år sedan.
Allt är dock inte kompakt mörker, påpekar han.
- En del små och medelstora tillverkare har bra tryck i produktionen, men de avvaktar med investeringar i maskiner tills de får fler positiva signaler, säger han.
Inom test och mät märktes en liten uppgång i början på året, men den har nu planat ut och det finns inga tendenser till ny uppgång, enligt Ronny Skiöld som ansvarar för denna delbransch inom föreningen.
Enda ljuspunkten, enligt honom, är billigare instrument som vänder sig till fler kundkategorier.
Komponentsidan är minst drabbad, försäljningen ligger på samma nivå som 1998 och 1999. Det innebär ett tapp på 30 procent jämfört med toppen som inföll i början av 2001, allt enligt Thomas Lundell, ordförande i Elektronikkomponent- leverantörerna, en sektion inom IM-föreningen.
- I princip finns ju inget kvar av de volymer som då gick till Ericsson och Flextronics, säger han.
Han påpekar också att branschen drabbats väldigt ojämnt. Vissa starkt Ericssonberoende distributörer har backat 80 procent, andra har faktiskt ökat sin omsättning. Sett över hela branschen bedömer han nu situationen som relativt stabil, och försäljningen är på väg uppåt igen efter två års kräftgång.
Samtidigt står hela distributionsbranschen inför stora förändringar.
- Standardkomponenter säljs allt mer direkt över Internet. Vi märker att de distributörer som satsar på teknik blir alltmer intressanta - de kan skapa större efterfrågan hos kunderna, säger Thomas Lundell.
Adam Edström