Bilindustrin kommer att få bättre verktyg, men den som hoppas på ett brett genombrott för systemkonstruktion inte att bli bönhörd under detta mellanår för EDA-industrin.På mässan Date gav cheferna för två av de stora EDA-företagen, Wally Rhines på Mentor Graphics och Ray Bingham på Cadence, sin respektive syn på utvecklingen.
- övergången till 90 nm är i och för sig försenad. Men kunderna vet att den kommer, och de investerar för att klara den, säger Ray Bingham.
- De har lärt av läxan från förra teknikskiftet, mellan 0,18 um och 0,13 um, som blev oerhört problematiskt. De som nu jobbar med 0,13 um gör det med 90 nm i sikte - det är en stor skillnad som gynnar EDA-industrin, säger han.
Hans kollega Wally Rhines är ovanligt nog inte fullt så positiv.
- Visst ökar kretsvolymerna igen, men prispressen är tuff och halvledarindustrins uppgång kommer att bli långsam. överkapaciteten kommer att vara länge - det finns omkring 40 nya 300 mm-fabriker som kan tas i bruk så fort behovet kommer, säger han.
Den svenska halvledarindustrin är som bekant inte så stor. Här i landet jobbar vi mer med system, och på den fronten ser varken Cadence eller Mentor några genombrott på kort sikt.
- Problemet är att EDA-industrin inte enats om vad nästa abstraktionsnivå egentligen är. Vi vet nog inte det förrän om ett eller två år. Fast hade du frågat för två år sedan hade jag gett samma svar då, säger Wally Rhines och skrattar.
- Systemkonstruktion är vårt nästa steg, men vi jagar fortfarande den heliga graalen. Vi investerar och har nått intressanta resultat, men det är långt ifrån de investeringar vi gör på chipssidan, säger Ray Bingham.
Enligt Wally Rhines lägger Mentor ungefär en tredjedel av sina forskningspengar på systemsidan. Störst framgång har man haft med programmet Seamless för samverifiering mellan hårdvara och programvara, som man sålt i något tusental exemplar.
I telekomkrisens skugga siktar EDA-leverantörerna på bilindustrin i högre utsträckning.
- Tills vidare tror vi att systemkonstruktionsproblemen löses bäst med branschspecifika verktygsplattformar. I år lanserar vi en plattform för bilindustrin, där det går att beskriva funktioner på hög nivå, simulera dem och ge indata för test, säger Ray Bingham.
Verktyget används redan av BMW och en del underleverantörer i bilbranschen.
- En plattform för telekom är nästa logiska steg, Multimedia och konsumentelektronik är också kandidater, säger Ray Bingham.
- För bilindustrin ser vi att VHDL-versionen för blandat analog-digital konstruktion, VHDL-AMS, ökar abstraktionsnivån. Men det finns ingen riktig beteendesimulering där idag, säger Wally Rhines.
Tillväxt på enstaka procent
överlag ser 2003 ut att bli ett mellanår för verktygsindustrin. Tillväxten, om det blir någon, stannar på några enstaka procent.
Verifiering lär fortsätta att vara kundernas viktigaste problem. Nylanserade Incisive från Cadence och emulatorerna Celaro Pro från Mentor, samt de förändrade affärsmodellerna där emulering är en tjänst man kan köpa styckvis indikerar var företagen satsar mest för närvarande.
- Kunderna har allt större problem, och allt mindre resurser att lösa dem. Det krävs ökad produktivitet, flexibla plattformar och ökad återanvändning. Resultatet blir konsolidering i EDA-branschen vilket gynnar oss, säger Ray Bingham.
- Vi ser ingen uppgång i år. Men även utan uppgång kommer vi att dubblera vår vinst. Läget i Irak påverkar även den här branschen - en effekt är att vi i år har fått 3-4 gånger mer order från försvarsindustrin än vanligt, säger Wally Rhines.
Läs även:
Mycket svenskt bland utställarna på Date
Date borde locka fler besökare
Adam Edström