Det handlar helt enkelt om att musik, stillbilder och film blir digitala. På musiksidan har det redan hänt. Skivspelaren är ersatt av en cd-spelare och den bärbara kassettbandspelaren utbytt mot en mp3-spelare. Det som återstår är att koppla ihop alla apparater, gärna trådlöst.
Men i vardagsrummet är det mesta fortfarande analogt. Och framför allt så "pratar" apparaterna inte med varandra. Industrin tror därför att vi kommer att spendera en hel del pengar på nya digital-tv-apparater med stor platt skärm. Apparater som kan lagra tv-programmen och som trådlöst kan prata med datorn, set-top-boxen, dvd-spelaren eller musikanläggningen.
Dessutom är vi på god väg att byta ut våra gamla stillbildskameror och filmkameror mot digitala dito.
Vilken möjlighet har svenska företag att få del av den här tillväxten? Vi saknar ju i princip tillverkare av konsumentprodukter. Enda undantaget är mobiltelefoner med Ericssons plattformsbolag och Sony Ericsson. Det finns trots det goda möjligheter.
Förutom att infrastrukturen behöver förstärkas för att transportera alla data, en nisch där svenska företag av tradition är starka,
kommer det att behövas många byggklossar av olika slag till alla konsumentprodukter.
Det finns redan idag exempel på svenska företag som är underleverantörer. Ett av de mer framgångsrika är Stockholmsbaserade Coding Technologies vars ljudkodare används av stora multinationella företag som NEC och Mitsubishi.
En svensk paradgren är annars rf-teknik. Som exempel kan man ta Kistaföretaget Spirea som har utvecklat en rf-lösning i CMOS för wlan. Dessutom bygger forskningsbolaget Acreo systematiskt upp kunskap och IP-block till wlan-kretsar i Norrköping. En satsning som borde kunna resultera i nya företag.
I Linköping finns dussinet företag som sysslar med utveckling av digital-tv-boxar, en central punkt för en soffpotatis.
Det är således bara att ta för sig, marknaden finns där ute.
Per Henricsson