– Vi har samma processer i de kinesiska fabrikerna som i de amerikanska så det går smärtfritt att flytta och skala upp produktionen, säger Mike Burger som är vd på Merix.
Fördelen med upplägget är att det ska vara enkelt för kunderna att gå från prototypserier till volymleveranser när samma tillverkare kan stå för båda delarna.
– Det är ofta ett problem för kunderna när de anlitar en leverantör för prototyperna och en annan för volymerna.
Mönsterkortsmarknaden är tuff med små marginaler. Merix strategi är att satsa på de mer komplicerade korten med många ledarlager och tätt packade komponenter. På dessa kort kan företaget erbjuda en egenutvecklad teknik för att leda bort värme. Tekniken är en kombination av materialvalet i substratet, tjockare kopparskikt i vissa lager och inbäddade kopparbitar kallade e-coins som leder bort värmen.
Andra försäljningsargument är hög kvalitet, en nödvändighet för den som ska leverera till fordonsindustrin och till medicinteknikföretag. Dessutom är Merix fabriker i USA kvalificerade enligt olika militär- och rymdstandarder.
Nu vill ledningen alltså öka försäljningen i Europa.
– Vi ser en stor potential i Europa, säger Mike Burger.
Idag står europeiska kunder för under 10 procent av omsättningen som var 378 miljoner dollar i fjol vilket gjorde företaget till av USA:s största mönsterkortstillverkare.
– I Europa säljer vi för mellan 35 och 40 miljoner dollar per år, säger Tom Ingha som är marknadschef.
Leveranserna sker både från fabrikerna i USA och från Kina.
Fabrikerna i USA används framförallt för prototyper och militärspecificerade kort. Och de europeiska kunderna utlovas i princip samma leveranstider som de amerikanska kunderna.
– Leveranstiden beror bland annat på hur komplicerade korten är men normalt ligger det på tio dagar eller mindre. Frakten till Europa tar en dag men vi borde kunna hålla tio dagar även på prototyper hit.
Företaget har runt tio FAE:er utspridda i olika länder i Europa som kan hjälpa kunderna med designarbetet. Och med en kundlista som förutom Ericsson upptar företag som Cisco, Motorola, Bosch och TRW borde fler europeiska företag passa in.
– Det här är bara början. Ni kommer att få se en rad aktiviteter från oss, säger Mike Burger.