Notes Knut Pogost tror på Kina och ”after sales”
Kina blir allt viktigare, och här hemma i Sverige ska det vara slut på varsel. Det berättade Knut Pogost, vd och koncernchef på Note, när Elektroniktidningen fick en pratstund med honom på Elmia Subcontractor i förra veckan.– Det har inte vänt än, det är fel att säga, men attityden håller på att ändras och det finns en vilja att komma i gång.
Vad tycker du om Elmia Subcontractor?
– Fortsätter det så här blir det en av de bästa mässor jag varit på. Vi har hittat två nya projekt som vi inte kände till som vi ska räkna på. Dessutom har vår monter en toppenplacering.
Ni har varslat alla anställda i Skellefteå, vad händer där?
– Det är en bra fråga och jag är öppen för alla förslag när vi går till förhandling med facket. Men 75 procent av volymen är borta. Det kan bli allt från ett utköp av ledningen till nedläggning. Beslutet borde landa före årsskiftet. Vi har redan tagit kostnaden för att lägga ned och jag ser inte Skellefteå som en naturlig del av Note i framtiden.
Så vad blir kvar i Sverige?
– Vi blir kvar på fyra orter men vi försöker inrikta dem mer. Torsby blir den kompletta fabriken, ungefär som i Polen. Det finns alltid kunder som vill ha sina produkter tillverkade i Sverige och Torsby har den bredden att de kan driva traditionell tillverkning.
– Norrtälje blir mer av systemintegratör som sätter samma moduler som tillverkats i lågkostnadsländer men som också sysslar med industrialisering och test.
– Skänninge och Lund blir mer renodlade nearsourcingcentra som också kan göra nollserier och prototyper. Sen har vi sourcing och komponentdatabasen som är centraliserade och gemensamma för alla enheter.
Både du och din företrädare har pratat om att ni borde ha närvaro i Göteborg. Hur går det?
– Det är fortfarande aktuellt eftersom vi har en strategi att ligga nära kunden. Marknaden runt Göteborg är lika stor som hela Norge och vi penetrerar inte den på rätt sätt.
Varför köpte ni inte Fabec?
– De hade inte den profilen vi var ute efter men jag tror heller inte att vi kommer att bygga någonting organiskt i Göteborg utan vi är fortfarande angelägna att köpa något.
Trots den djupa lågkonjunkturen har det skett få konkurser eller affärer. Kommentar?
– Jag hade förväntat mig en större konsolidering och det kan fortfarande hända. I dagsläget är allt till salu, det är mer sanning än någonsin.
– EMS-branschen är cyklisk och idag är företagen värdesatta långt under det egna kapitalet vilket gör att ägarna inte går med på affär, istället är det mer upplagt för fusioner, vilket inte heller har hänt.
– Att så få gått i konkurs beror på att vi är duktiga på att banta ner lagret och minska driftskostnaderna snabbt för att bibehålla ett positivt kassaflöde.
Branschen har tappat någonstans mellan 25 och 35 procent i omsättning i år och det är de största tillverkarna som drabbats hårdast. Hur kommer sig det?
– Det är enklare att anpassa sig som liten än som stor. Dessutom krävs det en annan kostym för komplexa produkter, det gäller allt från ISO-certifiering till test och industrialisering.
– Tittar du på gasellföretagen så har de nästan all time high, de är små bolag och är kunder till småbolagen. Vi har de lite större kunderna som är mer konjunkturkänsliga, det är skillnaden.
– Sen har vi rapporterat ett sämre resultat än vad som kanske var helt nödvändigt. Som ny vd går man in och rensar, det var inget undantag för mig heller, så det står inte så illa till som det kan verka. Vi är väldigt angelägna att sluta med varsel. Där ingår avslutet i Skellefteå men det andra är att komma tillbaka på banan och göra verksamheten lönsam. Jag tycker att vi fått till det bra i Norrtälje och Torsby.
Har ni dragit ned även i Polen och Kina?
_ Nej det har vi inte. Tyvärr är det Sverige som drabbats. Vi har varit opportunistiska och gjort en del investeringar i Storbritannien, Norge, Polen och Kina.
– Vilken marknad kommer att ha den största tillväxten? Det är Kina. Förut lade man produktionen där för att kostnaden var lägre. Vår strategi är att erbjuda high mix low volume i vår kinesiska fabrik. Det är få som har det fokuset och vi har licens att fakturera slutkunder i Kina. Faktum är att 70 procent av produktionen i den kinesiska fabriken stannar i landet.
Ni köpte en mekanikverkstad i Järfälla för ett drygt år sedan, är det aktuellt med fler liknande förvärv?
– Vi köpte den för att kunna vara med i industrialiseringsfasen. Jag tror snarare att vi kommer att investera mer i ”after sales” framöver. Det finns väldigt många produktägare som har en lång svans med produkter som behöver repareras när de går sönder. Det borde vara ett stort behov av den typen av tjänster som dessutom kommer att ligga kvar i Sverige, nära kunderna.