Hanza vill köpa i Sverige
Elektroniktidningen fick en pratstund med kontrakstillverkaren Hanzas vd Erik Stenfors och företagets styrelseordförande Sten Dybeck på Elmiamässan i Jönköping förra veckan.- Det har bottnat men det är min tro att det kommer ett hack i slutet av året eftersom alla vill rensa böckerna. Men eftersom man toksänkt räntorna så kommer konsumtionen att fortsätta. Eller vad säger du Sten?
Erik Stenfors passar frågan vidare till Sten Dybeck.
- Kunderna tar en risk med att vänta för länge med att beställa. Vi har nog kapacitet men det kan bli problem med komponenterna. Det kan bli samma elände som förra gången, där måste man tänka till.
- Komponenttillverkarna har dragit ned, så det kommer att bli jobbigt. Men den som vågar köpa på sig lager kommer att bli kung, jag tror det är rätt tid att gasa, säger Erik Stenfors.
Hur går det för Hanza?
- Vi har klarat oss jättebra jämfört med index som gått ned kanske 20, 30 procent. Visserligen har även våra kunder minskat som index, men vi har fått in nya kunder så vi har tagit mer av en krympande kaka. Sen tar det 6 till 24 månader innan en ny kund genererar någon större fakturering.
- Vi omsatte 470 miljoner i fjol och det är klart att alla krymper i år, det vore konstigt annars, men vi kommer att ha en av de minsta minskningarna.
Vad tycker ni om Elmia?
- Vi har något att erbjuda nästa alla som vi pratar med, de flesta andra har bara en bit. Det är lite som en bensinstation, du kan köpa korv, tippa och faktiskt även tanka.
Ni marknadsför er som den kompletta kontraktstillverkaren.
- Jag tror att vi är först ut i en ny generation kontraktstillverkare. Om några år tror jag det kommer att vara svårt att bara sälja en sak. Prismässigt blir det billigare för kunden om du säljer en komplett lösning. Säg att du inte gör kablaget själv, då måste du köpa in det och både du och underleverantören ska tjäna en slant.
Men blir det inte billigare med stordrift där varje tillverkare specialiserar sig på en sak?
- Då får du vara som obemannade bensinstationer, oerhört lean. Och så ska man inte glömma bort logistiken, där finns tidsvinster med att göra allt i huset.
- Den andra delen är leveransprecisionen. Alla hamnar i en situation där 90 procent finns hemma, det som saknas är ritningsbundet och kan inte köpas på spotten. Kan du gå ut i verkstaden och göra biten själv har du en jätttefördel i leveransprecisionen.
Många spådde att lågkonjunkturen skulle leda till en konsolidering av EMS-branschen, varför har det inte blivit så?
- Det kom en kris och sopade bort alla möjligheter. När alla kämpar för sitt liv finns det inte tid och kraft att titta på förvärv. Det har varit så illa, i våras var det fritt fall.
- Just nu är det lite högkonjunktur, nu finns orken att ta i frågan och jag tror att landskapet kommer att ritas om. Världen är global för första gången, det är en jätteskillnad.
- Nån elak tunga har sagt att kontraktstillverkning blir som tekoindustrin på 70 talet, är du lite större och gör bara en grej ska du har tur om du är kvar om några år. Du kommer att se fler som smäller, som kommer att lägga ner. Många har klarat sig länge men nu börjar det blir jobbigt.
Är ni intresserade av att delta i konsolideringen?
- Frågan är fri, det finns alltid möjligheter. Jag kan se att av den produktion vi får finns alltid en del som hör hemma i Sverige. Det är undantaget från regeln och handlar kanske om 20 till 25 procent. Vår tanke var att börja utomlands och sedan fylla på i Sverige så det är inte otroligt att vi stärker upp Sverigesidan.
Här flikar Sten Dybeck in:
- Jag har sett tydliga exempel på problem med att producera långt borta, i Kina., Man får hem prylarna och har sin tidtabell för när produkterna ska vara hos kund. Så upptäcker man att en av komponenterna är felaktig, det är bråttom, och man måste flyga tillbaka prylarna. Där gick hela vinsten och så undrar man varför det inte gick ihop sig.
- Vi kan också konstatera att Sverige smygdevalverat om du går 20 år tillbaka i tiden, vi har anpassat oss till den situation vi måste ha.
- Sen är det en annan situation om kunden har sin marknad i Asien.
- Allt handlar om närhet, till konsumenten och till konstruktören för första serien, säger Erik Stenfors.