Gargnäs vänder på invanda begrepp
En minimal enhet i Sverige, egen fabrik i Polen och ett intimt samarbete med kinesiska 3CEMS/Amertek-Danriver System. Med det udda konceptet utmanar kontraktstillverkaren Gargnäs sina svenska konkurrenter. Och målet är högt satt. Från dagens omsättning på hundra miljoner ska företaget växa till en miljardkoncern.Gargnäs ledningsgrupp består av (från vänster) inköpschef Leif Lundqvist, försäljnings- och marknadschef Kevin Quinn, vice vd och kvalitetschef Carl Liden, vd Michael Åkesson och styrelseordförande Mikael Jonson. |
Det säger Mikael Jonson som är styrelseordförande i kablage- och kontraktstillverkaren Gargnäs och tillika en drivande kraft bakom företagets nya koncept.
– För mig är kontraktstillverkning en irriversibel process. Det kommer bara att växa, och det finns väldigt mycket kvar eftersom det inte bara handlar om att byta kunder med konkurrenter utan framförallt om att ta över tillverkning som företagen gör i egen regi.
Men Gargnäs koncept skiljer sig radikalt från konkurrenterna. Förutom den lilla kablagefabriken med cirka 20 personer i Gargnäs strax söder om Sorsele i Lappland har företaget en fabrik i Gdynia i Polen för kablage, elektronik och slutmontering. Men trumfkortet är 3CEMS i Kina, en taiwanesiskägd kontraktstillverkare med fem fabriker och runt 10 000 anställda.
– Det är inte lätt att få ut de kinesiska fördelarna om man har en egen fabrik i landet med 200 eller 300 anställda. Det är en helt annan situation för oss, säger Mikael Jonson.
Gargnäs får tillgång till kapacitet i Amertek-Danriver System som ingår i 3CEMS-koncernen och kan sälja denna till priser liknande internpriser, inte med påslag. Försäljningen ska ske tillsammans med personal från 3CEMS och konceptet är tänkt att fungera upp till hyfsat stora volymer. För riktigt stora volymer kan kunden arbeta direkt med 3CEMS. Företaget har också full tillgång till 3CEMS 400 tekniker för utveckling eller kostnadsreduktions projekt och kan därmed också stödja europeiska kunder med ODM (Original Design for Manufacturing) projekt.
– En av de erfarenheter vi har är att när man sysslar med kontraktstillverkning och ska flytta produktion till ett lågkostnadsland så har varje enhet har sin egen agenda. Vi vill bygga bort det här problemet och bara ha precis det som behövs i Sverige för att lösa kundens problem.
I praktiken innebär det ett litet kontor i Malmö med en handfull personer som kan inköp, teknik och försäljning. Dessutom har företaget ett kontor i Kina men framförallt har man egen personal placerad inne i 3CEMS/Amertek-Danriver Systems fabriker. Inköp är samordnat mellan företagen så att man kan plocka de bästa priserna från Asien och Kina.
I Malmö finns också kontraktstillverkaren Onrox som ingår i Gargnäs ekosystem. Tanken är att partners som Onrox ska kunna låta sina kunder flytta över till 3CEMS/Amertek-Danriver System om volymerna eller slutmarknaden så kräver. Men partnern får inget betalt om kunderna tar det steget.
– Deras vinst är att de blir intressantare när de har en väl inarbetat kanal för att lotsa över kunderna till en volymproducent.
Mikael Jonsons kontakter med 3CEMS går ungefär tio år tillbaka i tiden när han var vd för Partnertech och företaget behövde hjälpa sina kunder med produktion i Asien. En handfull företag nappade.
Nu blir Gargnäs ensam återförsäljare åt 3CEMS/Amertek-Danriver System i Europa.
– Av sin omsättning på en miljard dollar har de bara 9 procent i Europa och anser att det borde vara betydligt mer.
Potentiella kunder kan vara industriföretag som har lite större volymer. I pusslet ingår också Gargnäs enhet i Polen dit verksamheten i Riga nyligen flyttades. Där tillverkas kablage och elektronik men enheten gör också integration och slutmontering.
– Den enheten kan passa bättre för vissa kunder beroende på hur produkten ser ut och var slutmarknaden är.
Gargnäs befinner sig fortfarande i ett uppbyggnadsskede och Mikael Jonson kan ännu inte avslöja några kunder. De srnaste månaderna har befintliga volymer ökat markant och under sommaren kommer en ny global kund annonseras som utnyttjar hela Gargnäs koncept.
– De senaste sex månaderna har Michael Åkesson som är vd förstärkt organisationen med väldigt erfaret folk. Det är människor som precis som jag har varit med förut och den här gången vill göra rätt från början, säger Mikael Jonson.
Han köpte nio procent av Gargnäs i fjol och är dessutom styrelsordförande i bolaget. Resten av Gargnäs ägs av den anonyma Fairfordgruppen.
– Fairford är mycket långsiktiga som ägare. De köpte till exempel Safegate 1995 och har successivt utvecklat verksamheten till ett starkt globalt företag. Nu ser de något liknade med Gargnäs som de kommer att bygga till något riktigt bra.
Gargnäs har de senaste åren omsatt lite drygt hundra miljoner kronor på sina fabriker i Gargnäs, Lettland och Polen. Men målet är betydligt högre. Även om Mikael Jonson inte vi nämna några siffror så slår han i varje fall inte ifrån sig på frågan om de siktar på en miljardomsättning.
– Vi kan redan idag hantera rätt rejäla kunder så det är klart att en miljard är inte en orimlig siffra.