Volvostipendium till fordonsforskare i Linköping
250 000 kronor får Lars Nielsen, professor i fordonssystem på Linköpings universitet, ta emot för sina framgångar inom fordonssystemforskning och hybridteknik. Det är första gången Frisingerstipendiet går till ”Saab”-staden Linköping.– Precis efter millennieskiftet samarbetade vi sedan med ett stort antal industriföretag och utförde de flesta experimenten i deras laboratorier, men för ett par år sedan gjorde den tekniska utvecklingen det möjligt för oss att bygga upp egna laboratorier här på LiU, säger Lars Nielsen.
För drygt två år sedan invigdes tre laboratorier i ett – laboratoriet för fordonsframdrivning, laboratoriet för fordonsinformatik och laboratoriet för energilagring och energiomvandling. Till detta kommer resurserna i ett motorlaboratorie som byggdes redan under mitten av 1990-talet.
– I dag arbetar vi med det mesta, från fordonsframdrivning och drivlinor till mer övergripande frågor som fordonståg eller hybridisering.
Ett exempel på forskning som avdelningen för fordonssystem bedriver sker inom Vinnovas excellenscentrum Link-Sic – här utvecklas sensor- och reglersystem med samarbetspartners som ABB, Scania och Saab Aeronautics. Ett annat exempel är samverkan med Bo Egardt, professor i reglerteknik på Chalmers inom Svenskt Hybridforskningscentrum.
Nu delar alltså Håkan Frisingers stiftelse för transportmedelsforskning ut sitt stipendium, som är personligt, till Lars Nielsen.
Volvos forsknings- och utbildningsstiftelser motiverar sitt beslutet med ”Lars Nielsen får stipendiet på 250 000 kronor för sina nationella och internationella framgångar inom fordonssystemforskning och hybridteknik, bland annat har han haft en stark roll vid uppbyggandet av svensk hybridfordonsforskning inom SHC, Svenskt Hybridforskningscentrum.”
Lars Nielsen anses vara en av Sveriges internationellt mest kända och citerade fordonsforskare med över 100 internationella publikationer.