ANNA WENNBERG:
Komponentdistribution i förändring
I mer än 25 år har Elektroniktidningen rangordnat de 30 företag som säljer flest elektronikkomponenter i Sverige. Vrider vi tiden tillbaka just 25 år, till 1989, så möts vi av en försäljning som till det yttre påminner mycket om den vi har idag.På Ericssontiden följde likt nu en svans av företag – några större som Elfa, och en hel mängd mindre som Bejoken och Martinsson. Då var den svenska komponentdistributionen värd knappa 2,5 miljarder kronor. Idag närmare 4 miljarder (se årets topplista här).
Vad har då hänt mellan 1989 och 2014? Mycket, är svaret. Distributörerna på rankingen är inte längre till allra största delen svenska. Tvärt om. Här tampas amerikanska, tyska och brittiska företag sida vid sida med mindre svenska distributörer – inte ens familjen Jensens Elfa är längre svenskt.
Fast den största förändringen genom åren har den amerikanska distributören Arrow stått för. Företaget har under flera år varit herren på den svenska komponentdistributionens täppa. Logistiktjänsten Arrow Alliance har fått företaget att skära guld med täljkniv. Kanonåret 2000 stod Arrow för en dryg fjärdedel av hela komponentförsäljningen i Sverige med en omsättning på över 2,1 miljarder kronor.
Nu 14 år senare är Arrows glansdagar här i landet över. Företaget har nära nog halverat sin omsättning sedan millennieskiftet och frågan är vad som väntar runt hörnet.
Sannolikt inget drastiskt. Arrows berg-och-dalbane-sejour i Sverige kommer troligen att ersättas av en stabil försäljning på en nivå som bättre matchar kombattanten Avnet – vars försäljning i Sverige legat mellan 600 och 800 miljoner kronor genom åren.
Däremot kommer Arrow och övriga distributörskollegor helt klart att dra in allt mindre pengar på försäljning av diskreta komponenter. Istället är det de allt populärare utvecklingskorten inklusive Raspberry Pi och Beaglebone som står för klirret i kassan. Det är något för Komponenttoppen 2015 att titta närmare på.