Tanken är att ITRL ska knyta ihop KTH:s forskning och utveckling inom fordonsteknik, intelligenta transportsystem, policyfrågor, infrastruktur och affärsutveckling.
– Autonoma bussar i lokaltrafiken, elvägar, nya personbilskoncept, godstransporter nattetid och bättre verktyg för att slippa trafikstockningar och bilköer i rusningstrafik är några exempel på koncept som kommer att vidareutvecklas inom ramen för ITRL, säger Peter Gudmundson, rektor för KTH, i ett pressmeddelande.
Genom ITRL vill man skapa en länk mellan den akademiska forskningen och samhällets behov. Samtidigt kommer forskarna, enligt Peter Gudmundson, att kunna använda Stockholm som ett ”levande laboratorium” i framtiden.
– Tillgången på strategiskt viktig kompetens och välutbildade ingenjörer är avgörande för Sveriges och Scanias konkurrenskraft. Fortsatt framgång kräver en samverkan mellan industri, akademi och myndigheter – därför är det viktigt för oss att vara tidigt ute och satsa på ITRL, säger Martin Lundstedt, vd för Scania.