JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Vinnova satsar på appar, mode och spel

gamification_bredStyra fabriken via appar och datorspel? Nästan. Det mobila kontrollrummet och Gamification i industrin är två av de åtta spännande projekt som Vinnova finansierar för att främja ”digitalisering av svensk industri”. Bland de medverkande i projekten hittar vi Coop, Svenska Naturskyddsföreningen och H&M.

– Projekten ska fungera lite som skyltfönster, och visa andra bolag vad som kan göras med digitaliseringen, säger Ulf Holmgren, avdelningschef för Industriell utveckling på Vinnova.

Sammanlagt 20,6 miljoner kronor delar Vinnova ut till projekten, som ska pågå ett år.

I projektet Frontrow Forensics medverkar bland annat H&M. Det handlar om mode och om att använda interaktiv video för att trimma och kundanpassa produktionen.

– Tanken är att försöka skapa direktkontakt med presumtiva kunder, som ”gillar” olika modellförslag i realtid.

H&M får bland annat hjälp av SICS Swedish ICT, Stockholms Universitet och Ericsson.

Projektet Dina handlar om additiv tillverkning (3D-utskrift). När sådan används inom produktionen öppnas möjligheten att utforma produkter individuellt för varje kund. Medverkar gör Swerea, Chalmers, GKN Aerospace, Jernkontoret och Siemens.

Individanpassning, småskalig produktion och närproduktion är målet också för projektet Smarta minifabriker för läkemedelstillverkning. Medverkar gör Lunds universitet, Modelon, Novo Nordisk och Sobi.

Projektet Uppkopplad energi handlar om realtidskontroll över infrastrukturen för elproduktion. På så sätt ska systemet kunna växla mellan sol och vind för energialstring beroende på vädret. Medverkar gör Sics, ABB, Eon, Ericsson och Vattenfall.

Spela datorspel på skärmarna i kontrollrummet till pappersbruket? Nja, så långt vill man kanske inte gå i projektet Gamification i industrin. Men det handlar faktiskt om att utnyttja tänk och design från spel  i industrins kontrollrum. Prototypen kommer att testas på studenter, framtidens operatörer. Förhoppningen med det som kallas gamification, spelifiering, är att det ska kunna utnyttjas för att lösa problem och skapa engagemang. Medverkar gör Sics, ABB och Stora Enso.

Att styra eller i alla fall övervaka fabriker via appar låter också det som science fiction, men är på riktigt. Projektet Det mobila kontrollrummet vill specialutveckla appar för produktion av allt från papper till livsmedel. Sensorer och trådlös uppkoppling ska ge helt nya möjligheter för operatörer och underhållspersonal, deklarerar ABB, Boliden och Ericsson.

Projektet Transport Transparency vill se transparenta transportsystem. Det som ska synliggöras är bland annat hållbarhet, arbetsvillkor och regelefterlevnad, som att föraren följer lagar om vila och körtid.
Transparens ska finnas i flera led i en transportkedja. Effekten ska bli förbättrad miljö och säkerhet på vägarna.

Projektet ska bygga en demonstrator och listan av medverkande är lång: Viktoria Swedish ICT, Bilspeditions transportörförening, Coop, Cybercom, France Sped, HVF Transport, ICA, Intereast, Lunds Universitet, Scania CV, Svenska Naturskyddsföreningen, Svenska Transportarbetarförbundet och Volvo.

Projektet Lärandebaserad maskinoptimering (MachOp) vill minska spillet i tillverkande maskiner. Man ska ta fram system som upptäcker geometriska defekter, föreslår ändringar och justerar enkla processparametrar. På så sätt kan justeringar göras i processen utan att förlora produkter eller tid.  Medverkar gör Chalmers, Boxjoint, Carl Zeiss, Mälardalens högskola, Prodtex, Fraunhofer-Chalmers och Volvo Cars
.
 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)