Du som utvecklar självkörande bilar på Nvidias Drive PX-kort – ja, jag tittar på dig, Volvo – kan nu plugga in dina algoritmer som komponenter i en svenskt ramverk – Autosar-plattformen Arctic core från Arccore i Göteborg.
Arccore lyfter fram att implementationen är tänkt att användas för utveckling och att den stöder säkerhetskritiska system.
Nvidas PX-plattform är ett populärt val bland utvecklare av självkörande bilar. Den är hjärnan i den självkörande bilen, och analyserar omgivningen utifrån data från sensorerna, och fattar beslut om köråtgärder.
En av många PX-användare är Volvos projekt Drive me. Arctic core ska vara lämplig för utveckling av självkörning i bilar, lastbilar och andra fordon.
Arccores PX-implementation följer standarden Autosar, som styckar upp fordonets mjukvara i separata komponenter och låter dem kommunicera över Ethernet eller Can.
Autosar används idag i en stor mängd bilmodeller i produktion. Svenska exempel är samtliga nya modeller från Volvo CC byggda på plattformen, SPA, till exempel XC90, V90 och XC60, liksom i Volvo Trucks FH-lastbilsfamilj.
Även BMW, VW och Daimler, samtliga europeiska OEM:er, använder Autosar, och asiatiska tillverkare introducerar Autosar.
Nvidia levereras redan med en Autosar-stack, som liksom Arctic core bygger på Linux.
Nvidia själv har inget emot att man byter ut dess stack, utan gör tummen upp för Arccores implementation i ett pressmeddelande från Arccore, och kallar den för en ”kraftfull mjukvarustack” för allt från etablerade fordonstillverkare till nyföretag och forskningsgrupper.
Arctic core körs på Linux på Nvidias Tegra-processorer och Infineons Aurix-styrkretsar.
Arccore öppnade i början av maj ett kontor i Palo Alto, Kalifornien och uppgav då att ytterligare ett kontor planerades i Shanghai i Kina