Femtusen elbilar med natriumjonbatterier skeppas just nu till Syd- och Mellanamerika från Kina. Modellen Yiwei E10X kan göra anspråk på titeln som världens första elbil som drivs av natriumjonbatterier.
Intresset för natriumjonbatterier står på topp. Därför följs nyfiket den blygsamma lastens resa mot sin destination.
Batteribubblaren natriumjon har inte alls samma energitäthet som ledaren litiumjon och det vanligaste är att tänka på natriumjon som ett alternativ för energilager, inte elbilar.
Men enligt tyskkinesiska Yiwei – Volkswagen är en stor investerare – har natriumjon även en framtid i fordon, närmare bestämt fordon som rullar långsamt, som jordbruksmaskiner, leveransfordon och fartyg.
Den 27 december rullade de första E10X:orna av produktionslinan i Hefai, och den femte januari skedde leveranser i Kina. Och nu är alltså en last på väg mot de första internationella köparna.
Bilmärket Yiwei föddes så sent som i april i fjol. Det ägs ytterst av statliga kineiska JAC (Jianghuai Automobile Group Corp) och tyska Volkswagen. De två har ett samarbete med en historia som går tillbaka till 2017. Tidigare varumärken i samarbetet har varit Sehol och Seat.
Natriumjonbattericellerna levereras av Hina Battery och är cylindriska i formatet 32140. Cellerna har en kapacitet 12 Ah och en energidensitet på 140 Wh/kg. Hina Battery har ytterligare två natriumjonceller i sin portfölj.
E10X, också känd som Huaxianzi, är 3,65 meter lång och har ett batteri på 23,2 kWh. Räckvidden ska vara 230 kilometer (CLTC) vilket alltså betyder att den nästan går en mil per kWh.
Den laddar från 10 till 80 procent på 20 minuter. En version med en räckvidd på 300 kilometer är planerad till andra halvåret 2024.
Yiwei E10X är baserad på stadsbilen Sehol E10X som använder LFP-batterier och tillverkas sedan 2021, även den med en räckvidd på upp till 300 km.
VW har inte bara investeringar i Yiwei utan även i de kinesiska märkena SAIC, FAW och Xpeng.