Hur mycket kostar det att ytmontera en komponent?
På Mydata hoppas man att ett egenutvecklat kalkylark i Excel ska hjälpa befintliga och presumtiva kunder ta reda på svaret, till båtnad för de egna affärerna.Den svenska ytmonteringsmaskintillverkaren Mydata är på god väg att lyckas ta steget från en nischleverantör av prototypmaskiner till en världsspelare i produktionsbranschen. Företagets maskiner är numera så snabba att man är med och tävlar även när tillverkningsvolymerna går upp, samtidigt som det gamla honnörsordet flexibilitet hyllas mer än någonsin.
Fokus ligger på kunder som tillverkar många olika kretskort, men där varje kort görs i måttligt stora serier, eller "segmentet high volume/high mix" som det heter på branschlingo.
- Trenden hos tillverkarna går helt klart mot allt fler mindre satser samtidigt som totalvolymen ökar. Det gynnar oss - vi är enastående bra kring 1000 kort per sats, säger vd Mårten Lundberg.
För det tar tid att ställa om en maskin från en sorts kort till en annan. Den tiden varierar mellan olika maskinfabrikat, trots att snart sagt alla företag i branschen använder ordet flexibilitet i sin marknadsföring.
- Det är inte ovanligt att maskinerna bara körs 15 procent av arbetstiden. Och ofta vet tillverkarna inte ens om detta, och ännu mindre varför. Vi brukar tala om "tidstjuven", de osynliga faktorer som stjäl tid.
När satser och volymer är av varierande storlek blir det också allt svårare att räkna ut vad monteringen egentligen kostar. Mydata har därför utvecklat en beräkningsalgoritm i form av ett Excelark som ska hjälpa presumtiva kunder med investeringskalkylen. Programmet testas nu på ett antal nyckelkunder.
- Om allt slår väl ut lägger vi ut det på webben om några månader, så att vem som helst kan använda det, säger Lundberg.
Golvytan överskattadEnligt honom visar programmet att faktorer som kort omställningstid och lågt personalbehov slår mycket hårdare på slutkostnaden än vad kunderna i allmänhet känner till. Andra faktorer - exempelvis den golvyta en maskin kräver - betyder å andra sidan avsevärt mycket mindre för slutkostnaden.
- Liten golvyta används ofta i marknadsföringen, det är ju ett begrepp som är lätt att förstå. Men det påverkar knappt alls kostnaden per monterad komponent.
Målet med programmet är givetvis att öka försäljningen. Och Mårten Lundberg är optimist. Förra året växte Mydata med 17 procent, och i år ligger ribban ännu högre.
- En tillväxt på 20 procent är klart rimlig, säger han.
Adam Edström