En efterfrågad ingenjör kommer att ha andra egenskaper i morgon än idag. Ännu en undersökning bekräftar nu tendenserna. Nu har SIF behandlat ämnet "framtidens ingenjör".I Elektroniktidningen nummer 15 1997, skrev vi om en rapport från Institutet för verkstadsteknisk forskning, IVF, om framtidens konstruktör. Det poängterade behovet av olika nätverk och uppmärksammade också problemen med att lära sig ny teknik och att hantera den på ett strukturerat sätt.
Förra månaden anordnade SIF en offentlig diskussion om morgondagens ingenjör.
Tankegångarna från IVFs rapport gick igen. De deltagande i diskussionen - ett tiotal professorer, IT-chefer och andra framstående företagare - såg liknande tendenser.
- Det framkom otroligt mycket intressant under de här dagarna, säger Helena Ljungberg, informationsansvarig för SIF Ingenjör 2001. Nu har vi fått igång en diskussion och kommer att jobba vidare med materialet.
Diskussionsdeltagarna var överens om att andra förutsättningar kommer att råda på morgondagens arbetsmarknad jämfört med dagens. Företagen kommer att vara organiserade annorlunda och andra kompetenser och egenskaper kommer att krävas av ingenjören.
• Nätverkens betydelse kommer att öka. De kommer att spela en stor roll för samarbete, kompetensutbyte och social trygghet. Det blir oviktigt var ett företag är placerat geografiskt, samarbete kommer att ske över nationsgränserna.
• Social kompetens kommer att vara än mer betydelsefull när process- och projektarbete blir vanligare. Förmåga att samarbeta, inhämta information och kunna se framåt kommer att vara viktiga egenskaper.
• Etik och värderingar kommer att spela en större roll - ingenjören måste kunna se konsekvenserna av den snabba utvecklingen.
• Livslångt lärande blir nödvändigt. Lärandet måste byggas in i jobbet.
• Nya inlärningssätt krävs i utbildningarna. Det behövs mer problemlösning och en mer individuell läroprocess än vad dagens utbildningar kan erbjuda.
• Ingenjören måste vara flexibel och kunna byta bana och inriktning för den ständiga förändringen. Idag är ingenjören en akademiker som ofta är specialist på ett begränsat område. Han eller hon fastnar lätt i sin specialnisch och också i sättet att tänka och lösa problem.
Skolan måste hänga med i förändringarna och anpassas till verkligheten. Det finns utbildningar där man har tagit till sig tendenserna och frångått den traditionella akademiska utbildningsformen. Två exempel kan du läsa mer om i artiklarna nedan; utbildningen vid Halmstads tekniska högskola och ett nytt samarbete mellan Chalmers och Linköpings universitet.
Eva-Lotta Carolusson