JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Partnertech ska surfa på andra vågens outsourcing

Partnertech kommer aldrig att bli bland världens största kontraktstillverkare av elektronik. Men det gör inte så mycket, för i andra vågens outsourcing frågar kunderna efter kompetens och helhetsåtagande. Precis det som Partnertech erbjuder, om man får tro vd Mikael Jonson.
- Vi vill vara en kompetenspartner som frigör tid, kraft och pengar åt våra uppdragsgivare. Att producera elektronik, och för den delen mekanik, är bara en liten del av verksamheten, säger Mikael Jonson.
 
- Kunderna vill ha hjälp med så mycket mer. Numera kommer vi in tidigt i projekten och kan bidra med konstruktionskompetens.
 
- Och att ta hand om test, paketering, distribution, och allt annat efter själva produktionen är rätt självklart nu för tiden.
 
Det är detta han menar med andra vågens outsourcing. I den första vågen, som började för några år sedan, ville kunderna egentligen bara få ut produktionen ur huset. Målet var att spara pengar och koncentrera sig på kärnverksamheten.
 
Numera vill kunderna inte bara spara pengar, utan även spara tid. Att delta i konstruktionsarbetet blir då en självklarhet för de kontraktstillverkare som vill hänga med.
 
- Förr fick vi produktionsbeställningar, numera får vi ibland specifikationer och så vill kunden att vi ska göra resten, säger han.
 
- Utvecklingen gör att vi främst investerar i kompetens. Självklart måste vi då och då investera i teknik också, och då köper vi det yppersta som går att få.
 
- Samtidigt är det en del av vårt ansvar att inte ta risker i kundernas projekt. De ska inte behöva betala för våra misstag, eller misstag som andra kunder gjort, resonerar han.
 
Under det dryga år som Mikael Jonson varit vd för Partnertech har bolaget förändrats rejält. För ett år sedan bestod företaget av en enda fabrik, i åtvidaberg. Idag har man produktion på fem orter i Sverige, en mindre fabrik i USA, ett kontor i Kina och en representant i Brasilien.
 
Tyngdpunkten på trådlös telekom och medicinsk teknik har stärkts, liksom konstruktörskapaciteten inom telekom och elektronik. Dessutom har man ett avtal med konsultjätten Sigma som innebär att man rekommenderar varandra till sina respektive kunder.
 
- Under 1999 ville vi visa tre saker: organisk tillväxt, lönsamhet och några förvärv betalda med egna pengar. Dessutom ville vi strukturera bolaget så att det klarade tillväxt bättre - skapa en koncern där man lättare kan hänga på nya delar.
 
Målen nåddes och förändringarna har onekligen gett resultat. Aktiens värd har ökat från 30 till 130 kronor. Vinstmarginalen ligger stadigt kring åtta procent och omsättningen på drygt 800 miljoner innebär en ökning med 38 procent från året innan, klart mer än branschsnittet på 20-25 procent.
 
Företaget har numera 900 anställda. Men att växa snabbt är inget egenvärde för Mikael Jonson.
 
- Vi strävar inte efter att växa på det sätt de amerikanska kolossföretagen gör, säger han och syftar på Flextronics, SCI och Solectron.
 
- Men det är inte heller nödvändigt. När man väl är över en viss storlek så avtar skalfördelarna successivt.
 
Mycket arbete läggs också ned på internt arbete. Varje medarbetare får kartlägga sin arbetsprocess, och all denna information läggs ut på intranätet. Alla anställda deltar också i jobbet att optimera processerna och korta ned ledtiderna. Och nyligen var 75 nyckelpersoner på en konferens som mest ägnades åt företagets värderingar.
 
- Sådant skapar ett oerhört starkt engagemang, och samtidigt ökar ansvarskänslan. Den som känner till något tar också automatiskt ansvar för det - samvetet är den bästa chefen.
 
Många av Mikael Jonsons idéer kommer från bilindustrin, vilket inte är så konstigt med tanke på att han jobbat där i flera år. Innan han kom till Partnertech drev han på tre år upp Trelleborg Automotive från 300 miljoner kronor i omsättning till 2,2 miljarder. Samtidigt expanderade bolaget från två till sju länder. Och var lönsamt varje år.
 
- Men i bilindustrin är den organiska tillväxten någon procent om året. Här växer det ju så mycket snabbare, och med bra lönsamhet. Samtidigt är elektroniksidan mycket ryckigare, prognoserna är kortare och behoven större.
 
I år har han ett nytt program, men vill inte avslöja några detaljer.
 
- Det fattas massor av pusselbitar. Man måste vara självkritisk och inse att vi inte hunnit allt. Men sett i backspegeln har vi ju åstadkommit en hel del på ett år, säger Mikael Jonson.


Adam Edström

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)