Arrangörerna tycker ändå att mässan var en framgång.
- Med tanke på hur branschen ser ut just nu hade man kunna förvänta sig ett mycket lägre besökarantal än vad det faktiskt blev. Vi känner oss väldigt nöjda med vårt eget arrangemang, säger Magnus Eriksson, en av de ansvariga på Stockholmsmässan.
Den dåliga konjunkturen är också en förklaring till att denna mässa inte lockade lika mycket folk från utlandet.
- När företagen måste spara blir det svårare för våra besökare att få resa. Då betraktas resa och uppehälle för dyrt, säger Magnus Eriksson.
De flesta kommer tillbaka
Bland utställarna är totalintrycket tämligen gott jämfört med andra mässor. Men det når inte upp till höjderna 1999. I en intervjuundersökning som mässarrangören lät göra med utställarna någon vecka efter arrangemanget svarade 47 procent att totalintrycket var väldigt bra. Sist det begav sig var samma siffra 72 procent. Siffrorna för i år ligger ganska nära de för 1996, två mässor bak i tiden, se diagrammet här intill.
- Vad utfallet på den här frågan blir handlar i stor utsträckning om psykologi. Väldigt mycket hänger på hur mycket folk som kommer. I år var det 4 000 färre än 1999. Hade det kommit fler skulle troligen många av de som bara svarade tillfredsställande ha tippat över till bra eller mycket bra, säger Magnus Eriksson.
Hela 90 procent av utställarna kommer absolut, troligtvis eller kanske att återkomma på nästa mässa i Stockholm. Motsvarande siffra var 95 procent efter 1999 års mässa. Enligt Magnus Eriksson är bokningsläget för mässan 2005 redan bättre än det var vid motsvarande tidpunkt för årets mässa.
- Det vi behöver bli bättre på till nästa gång är det här med seminarier. Det är en trend att seminarier inte har samma attraktionskraft som tidigare och det är svårt att få lönsamhet i dem, säger Magnus Eriksson.
Adam Edström, Erika Ingvald