JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tre minuter med Tomas Holmer

som fått i uppdrag att rädda Cyncrona-bolagen, en företagsgrupp inom OEM International som säljer produktionsutrustning för elektronikproduktion (EP).
- Efterfrågan på era produkter är svag, står det i OEM:s halvårsrapport. Känns inte det här som ett självmordsuppdrag?
- Om man tittar från marknadsförutsättningarna känns det tufft. Men det som skiljer oss från våra kollegor i branschen är att vi har en mycket stark service- och supportorganisation. Idag säljs det få produktionsmaskiner, men många är i bruk. Företag behåller maskinerna längre, och då behövs det mer underhåll. I det läget är det bättre att sälja service och support än att sälja själva produktionsutrustningen.

När ser du någon ljusning?
- Man måste inse att marknaden i Sverige och Finland inte kommer att komma tillbaka till det den en gång varit. Ericssons och Nokias nedgångar ger stort genomslag, och när konjunkturen vänder kommer en stor del av produktionen ha försvunnit till Östeuropa och Asien. Nokia har indikerat att volymproduktionen av standardtelefoner inte kommer tillbaka till Finland.

- Det här avspeglar sig i de uppsägningar vi måste göra. Cyncrona-bolagen finns i hela Norden, och det är i Sverige och Finland som folk fått gå. I Danmark har man traditionellt alltid haft en större kundbas, så där är vi inte lika sårbara.

Enligt halvårsrapporten ska ni sälja nya produkter, vad innebär det?
- Kunder som har behov av högvolymmaskiner kommer vara mycket få framöver. Därför är det viktigt för oss att jobba med produkter som är lämpade även för små och medelstora volymer.

Det finns ett stort utbud av begagnade maskiner idag, tänker ni ge er in på den marknaden?
- Nu när det finns så många möjligheter att köpa billiga, begagnade maskiner, så kommer vi givetvis att passa på. Men det är viktigt att inte ryckas med, utan hela tiden ha säkerställt att det finns köpare. Vi har inte råd att köpa på oss lager av maskiner som ingen vill ha.

Hur lång tid har styrelsen gett dig för att klara av uppdraget?

- Alla experter brukar säga att man har 90 dagar på sig att göra stora förändringar. Det är det jag tänker göra. Först och främst måste vi börja visa positiva siffror.

- Nu gäller det för våra säljare att börja jobba i en helt ny riktning. Det är skillnad på att sälja ytmonteringsmaskiner för tre miljoner och att sälja förbrukningsmaterial för på sin höjd 100 000 kronor åt gången. Vi måste börja göra affärer varje vecka för att få lönsamhet. Min styrka är att jag kommer från komponentsidan inom koncernen, så jag är vad vid den typen av affärer.

Kan inte det leda till stora kulturkrockar?
- Det kommer det säkert, den oron finns ju. Men med tanke på de resultat som företagsgruppen visat på senaste tiden måste vi vara ödmjuka.

Torun Bager

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)