JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Mät- och testföretagen försöker anpassa tjänsterna

Test- och mätföretagen försöker möta sina kunders sviktande ekonomi på olika sätt. En variant är att dela upp kalibreringstjänsterna i delmoment och ta betalt per del.
Tusentals kronor och flera dagar
Standarden ISO17025 är den accepterade standard som de flesta leverantörer av kalibreringstjänster använder sig av idag. Denna ställer krav på hur ett kvalitetssystem för en kalibreringsverksamhet ska vara uppbyggd.

Kostnad för en kalibrering ligger enligt Acterna mellan 2000 kronor för ett enkelt instrument upp till minst 50 000 kronor för ett större system.

En oplanerad kalibrering tar tio arbetsdagar plus transport. En planerad kalibrering tar fem arbetsdagar plus transport, eftersom serviceavdelningen då kunnat planera in jobbet i förväg. Om ett system ska kalibreras "på plats" görs det normalt på en arbetsdag, men måste planeras 6-8 veckor i förväg.

Prisexempel på Agilents flexibla kalibreringstjänster, i det här fallet en Multimeter 34401A:

o Kalibrering inklusive mätdatarapport, 1066 kronor

o Justering, 852 kronor

o Justering med mätdatarapport både före och efter justering: 1279 kronor

Agilent arbetar med målet att 95 % av kalibreringarna skall vara utförda inom fyra dagar.
Det amerikanska testföretaget Agilent har just infört flexibla kalibreringstjänster, vilket i klartext innebär att kunden får betala för vilka delar som ska ingå i en kalibrering.

- Det är inte alltid så att kunden vill betala för en justering bara för att man beställt en kalibrering. Man kan köpa kalibrering i småbitar. För den som vill ha allting blir det samma pris som tidigare, berättar Bo Björck på Agilent.

- Det är viktigt för våra kunder att hålla test- och mätparken uppe med ett minimum av kostnader. Därför separerar vi tjänsterna, och gör det möjligt för användarna att ta hand om sina investeringar.

- Tidigare ingick justering alltid, och det var samma pris oavsett hur mycket som behövde justeras. Nu tar vi bort justering, som blir en egen tjänst. Det innebär i sin tur att billiga produkter som behöver justeras ofta blir dyrare i drift än högkvalitetsprodukter som inte behöver justeras, konstaterar Bo Björck.

Agilent inför tre olika servicenivåer. Det är dels en med både kalibrering och justering, och en där användaren får ta ställning till om han eller hon vill betala för justering efter det att kalibrering utförts.,

Den tredje servicenivån innebär att användaren beställer kalibrering utan justering, men om det visar sig att testutrustningen behöver justeras har man redan i förväg kommit överens om hur (och om) Agilents servicepersonal ska hantera problemet.

Två varianter

Bengt Carlsson, vd för test- och mätföretaget Acterna, är tveksam till Agilents strategi:

- Jag tycker det är ett märkligt resonemang att man ska beställa kalibrering och justering separat. Om ett instrument inte uppfyller specifikationen måste det justeras, eller möjligtvis kasseras. Vi har två varianter, och det skiljer inte i kvalitet på själva kalibreringen, det skiljer bara på vilken dokumentation man får efteråt.

- Antingen får man bara ett certifikat som berättar att instrumentet är kalibrerat. Man kan också få en fullständig dokumentation, med samtliga mätresultat dokumenterade och då kostar det lite extra. Om du väljer den enkla metoden och bara får ett certifikat, så finns ett id-nummer på certifikatet så att användaren kan få ut kalibreringsdata efteråt mot en merkostnad om behov skulle uppstå, berättar Bengt Carlsson.

- En sak som påverkar priset i högsta grad är hur ofta jag kalibrerar ett instrument. Det kan vara allt från var 12:e månad till vart femte år. Ibland vill kunden kalibrera oftare än vad vi rekommenderar, efter att ha gjort en sannolikhetskalkyl på hur mycket de behöver. Den stora kostnaden för kalibrering är att jag blir utan mitt instrument i en vecka eller två.

Torun Bager

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)