JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Flytta allt eller inget
Att bara flytta produktionen utomlands är inte en lönsam strategi. Den slutsatsen drar ett antal produktionsforskare efter att ha studerat den svenska verkstadsindustrin på uppdrag av Vinnova, Verket för Innovationssystem.


- De företag som flyttat ut både produktion och utveckling går bättre än de företag som separerat verksamheterna genom att outsourca produktionen, säger Lars Bengtsson som är professor på Högskolan i Gävle.

Han har gjort studien tillsammans med bland annat Christian Berggren som är professor i industriell organisation vid Linköpings Universitet och professor Johnny Lind på Handelshögskolan.

Resultaten av studien sammanfattas i boken "Alternativ till outsourcing - Produktionsutveckling, lärande och företagssamverkan". Boken går på tvärs med den gängse uppfattningen att outsourcing är ett nödvändigt måste och att vi i Sverige inte kan tillverka konkurrenskraftigt på grund av den höga lönenivån.

- Marknadens krav på företagen gör att varje investering måste motiveras på egna meriter, säger Johnny Lind.
Krav som enligt honom leder till kortsiktighet och att en investering i en produktionsanläggning ses som olönsam.

- Men outsourcing som enskild åtgärd lyfter inte ett företag, säger Lars Bengtsson.

Hans medförfattare Christian Berggren förtydligar lite:

- Det fungerar för klädföretag som H&M men avancerad verkstadsindustri har helt andra krav. För många ökar behovet av närhet mellan utveckling och produktion.

En del företag har också insett kopplingen och tagit hem produktion som tidigare varit outsourcad. Författarna lyfter fram några företag som arbetar enligt den strategin, bland annat lastbilstillverkaren Scania i Södertälje, turbintillverkaren Siemens i Finnspång och Sandvik Coromant i Gimo.

Elektronikindustrin lyser i stort sett med sin frånvaro i studien. Ericsson har som bekant gått i bräschen för outsourcingstrategin även om företaget fortfarande har kvar sina fabriker i Sverige för basstationer och radiolänkar.

Författarna framhåller att fyra av fem företag har potential att effektivisera sin produktion. Ett exempel på det är telekomtillverkaren Ascom Tateco som med enkla åtgärder lyckades höja produktiviteten 58 procent i en ytmonteringslina, se Elektroniktidningen 2004/07.

- Det är ändå hoppfullt att det finns en förbättringspotential hos så många företag, säger Lars Bengtsson.

Per Henricsson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)