JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Telia växer vidare på lång distans
Efter den kraschade affären med Telenor siktar nu Telia på stark internationell expansion på egen hand. Företaget ska bli en av Europas tre största långdistansoperatörer.


Mest spännande i Telias strategi är det pan-europeiska fibernätet, där målet är att bli en av Europas tre ledande operatörer, och Telias plan att börja sälja mobila Internettjänster via andra nätoperatörers mobilnät. I Sverige står bredbandsutbyggnaden och mobila Internettjänster i centrum.

Telia vill etablera nya nättjänster på snabbväxande telemarknader i Sverige, Norden, Östersjöområdet samt Tyskland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien och USA. Telia koncentrerar verksamheten till dessa länder, satsar på organisk tillväxt och planerar inte köpa andra stora nätoperatörer.

De beskeden gav vd Jan-Åke Kark i början av mars, vid redovisningen av Telias årsbokslut för 1999. Telia förbereder sig nu för börsnotering och kommer då att redovisa en mer detaljerad affärsplan. Telialedningen har ännu inte redovisat hur mycket kapital den tycker behövs.



Säljer Kabel-TV och kataloger


Telia har dock bestämt sig för två viktiga utförsäljningar. Den svenska kabel- tv-verksamheten kan ge 20-30 miljarder kronor, och telefonkatalogerna, som skall börsnoteras, kan vara värda lika mycket.

Telias internationella fiberoptiska långdistansnät ser ut att bli ett guldägg. Telia hoppas nå en omsättning på upp till 15 miljarder kronor år 2003 och redan i år kan det handla om sju till åtta miljarder kronor. Bara drygt 20 procent av intäkterna kommer från Sverige, resten från andra länder. Siffrorna kan jämföras med hela Telias omsättning som var 49 miljarder kronor år 1998. Telias internationella långdistansnät är företagets största helägda utlandsverksamhet.



Sparar pengar på eget nät


Telia siktar på att bli en av Europas tre största långdistansoperatörer. Nätet byggs nu ut i rasande fart i Europa och Telia har nu genom avtal även egna fibrer fram till huvuddelen av de amerikanska storstäderna.

Genom att ha eget nät för långdistansöverföring mellan städer i Europa och USA får Telia lägre produktionskostnader än konkurrenterna. Kunderna är i första hand andra nätoperatörer.

De närmaste åren kommer mobilnätoperatörerna att uppgradera sina nät, och nya mobilnät byggs ut för mobila Internettjänster. Telia kommer att försöka få UMTS- licenser i andra länder. Enligt ett EU-förslag blir mobilnätoperatörerna skyldiga att upplåta kapacitet till så kallade Mobile Internet Service Providers, MISP. Telia vill själv bli en sådan i många länder.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)