JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sony Ericsson utmanar med plattformar
Först av de stora mobiltelefonbolagen satsar nu Sony Ericsson på en ny modell vid utveckling av framtida mobiltelefoner. Företaget skall köpa färdiga telefonplattformar av konkurrerande leverantörer och själv bara svara för tjänsteutbud, operativsystem, design och varumärke för nya telefoner.
Sony Ericsson räknar med att en ny affärsmodell kommer att dominera på mobiltelefonmarknaden framöver. En liten grupp plattformsleverantörer kommer att svara för innehållet i huvuddelen av världens mobiltelefoner. Och bara ett fåtal kommer att klarar att utveckla GPRS- och 3G-telefoner.

- Om några år kommer plattformsleverantörerna att ha 60 till 70 procent av världsmarknaden för mobiltelefoner, säger Jan Wäreby, vice vd på Sony Ericsson till Elektroniktidningen.

- Samtidigt räknar vi med att de tre-fyra största mobiltelefonleverantörerna tillsammans kommer att ta en dominerande del av marknaden, säger han.

Sony Ericsson siktar på att bli världens största mobiltelefonleverantör till år 2005. Företaget planerar att sälja mobiltelefoner för alla stora mobiltelefonistandarder. Detta kräver en mycket effektiv industriell apparat som klarar att kontinuerligt utveckla nya modeller som vinner mot Nokia Mobile Phones, som ju har en överlägsen marknadsdominans idag med 35 procent av världsmarknaden mot cirka 10 för det svensk-japanska företaget.

Drivkraften bakom den nya affärsmodellen är att det blir billigare och
går snabbare att utveckla nya mobiltelefoner genom samarbete med företag som Ericsson Mobile Plattforms, Texas Instruments, taiwanesiska GVC, Agere och Qualcomm. även tillverkningen av telefonerna kommer att ligga hos flera konkurrerande företag. Dessa leverantörer investerar själva i sina produkter och fler telefonbolag köper samma mobilplattform. Därmed pressas kostnaderna för varje enskild telefonleverantör.

Scenariot är av samma slag som vunnit inom pc-industrin. Datortillverkarna köper massproducerade moderkort och andra komponenter som följer industristandarder. även slutmonteringen görs i många fall av underleverantörer.

Sony Ericsson startade formellt sin verksamhet 1 oktober 2001 och det ägs av Sony och Ericsson. Det nya bolaget övertar de två företagens produktportföljer av mobiltelefoner och fortsätter sälja dem på världsmarknaden.

Ericsson köper redan utifrån

Bland de produkter som Ericsson nu tillför Sony Ericsson finns en rad nya telefoner som baseras på plattformar från andra företag eller som har utvecklats av andra företag på beställning av Ericsson. Detta innebär att den nya plattformsfilosofin i praktiken redan tillämpas och Sony Ericsson har en rad plattformsleverantörer som redan är knutna till företaget.

Så är fallet med den nyligen lanserade GPRS-telefonen R600 som utvecklats av Taiwanföretaget GVC och baseras på en plattform från halvledarföretaget Agere. GSM-telefonen T66 lär vara utvecklad av det hemlighetsfulla finska företaget Microcell i Uleåborg i Finland som huvudsakligen sägs ha avhoppade Nokiakonstruktörer. Den nya CDMA-telefonen T60c baseras på en plattform från amerikanska Qualcomm. Mobiltelefonerna Ericsson T65, T68 och R380e har utvecklats av en enhet inom Ericsson som idag ombildats till Ericsson Mobile Platforms.

Tidigare har Ericsson själv konstruerat egna kretsar, medan Sony har köpt färdiga kretsar och programvara vid utvecklingen av sina nya telefoner. Telefonerna har sedan även producerats i egen regi. Det är denna integrerade modell, från konstruktion till produktion inom samma företag, som Sony Ericsson nu överger.

Det är också helt uppenbart att branschföretagen tror starkt på den nya trenden. Ericsson, Motorola, Nokia, Texas Instruments, Agere och andra företag är överens om rörelseriktningen. Ericsson och Agere är bland de som räknar med ett snabbt och brett genombrott för den nya affärsmodellen. Agere är den aggressive uppstickare som nu vädrar morgonljus. Agere vill bli en stor leverantör av mobiltelefonkretsar och har valt att gå i spetsen för plattformsmodellen för att på detta sätt tränga sig in på en marknad som traditionellt domineras av Texas Instruments. Företaget hoppas nu på stora volymer av både plattformar och kretsar hos Sony Ericsson.

Texas Instruments pressat

Texas Instruments visar däremot en uppenbar tveksamhet inför visionen att plattformarna verkligen når dominans. Företaget menar att den traditionella asicutvecklingen, med Nokia som främste representant, kommer att hävda sig väl mot den nya plattformsmodellen. Texas Instruments vill varken ange att plattformsmodellen når dominans eller att den traditionella asicmodellen försvinner på sikt. Nokia är idag en av företagets absolut största kunder och därför vill man nu inte ge någon prognos om framtiden för de konkurrerande alternativen.

Det är också uppenbart att Sony Ericssons strategi ökar pressen på Texas Instruments eftersom Sony Ericsson skall börja sälja en GPRS-telefon baserad på en plattform och kretsar från ärkekonkurrent Agere. Texas Instruments har länge varit hovleverantör hos Ericsson med sina digitala signalprocessorer.

De senaste månaderna har det blivit klart att både Motorola och Sony Ericsson satsar på den nya affärsmodellen. Tidigare har det i första hand varit uppstickare utan egen kompetens på mobiltelefonimarknaden som köpt färdigtestade plattformar, framför allt från Agere som säljer en färdigprovad GSM/GPRS-plattform.

Nokia ändrar inte strategi

Den naturliga frågan nu är om även Nokia tvingas överge sin traditionella asic-modell, vilket företaget definitivt inte visat några offentliga tecken på. Den amerikanska affärstidningen Business Week citerade nyligen halvledarjätten Intel och ett antal samstämmiga amerikanska experter som alla förutspår att pc-industrins affärslogik kommer att tas över av mobiltelefonerna framöver. Nokias Mobile Phones vice vd Anssi Vanjoki avvisar emellertid kategoriskt de amerikanska prognoserna i Business Week.

Samtidigt har Nokia Mobile Phones en utomordentligt stark position. Förra året investerade företaget 1,2 miljarder dollar i mobiltelefonutveckling, medan företagets omsättningen uppgick till 19,4 miljarder dollar. Sony Ericsson redovisar inte hur stora utvecklingskostnader företaget skall ha eller hur stora besparingar man räknar med att göra tack vare den nya plattformsmodellen. Den amerikanska nyhetsbyrån Bloomberg News uppger att företaget planerar att investerar 560 miljoner Euro i produktutveckling men den uppgiften dementerar Sony Ericsson. Företaget redovisar däremot att Sonys och Ericssons gemensamma mobiltelefoniverksamhet hade en försäljning på sju miljarder dollar under fjolåret.

Detta innebär att Sony Ericsson måste nå mycket stora framgångar med sin nya affärsstrategi om företaget verkligen skall nå sitt mål: en högre omsättning än Nokia Mobile Phones år 2005. Samtidigt krävs det att Nokia inte klarar att anpassa sig till den förändrade marknaden.


Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)