JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Tåg, taxi och kontor får egna GSM-varianter
Det digitala mobiltelefonsystemet GSM är på väg in på helt nya marknader värda flera hundra miljarder kronor.

Europas järnvägsbolag ersätter sina gamla radiosystem med GSM för både telefoni och datakom. Företag världen över ersätter sina gamla kontorsväxlar med GSM integrerat med IP-telefoni.

Tiotusentals små och stora företag väljer privata GSM-nät och skrotar sina gamla analoga radionät.



Så ser visionen ut och tusentals ingenjörer arbetar nu med systemutvecklingen. Tack vare ett helt knippe nya tjänster blir GSM grundplattform för en hel rad specialnät i olika branscher.

Fördelen är att den nya generationen skräddarsydda nät kan använda telefoner och andra GSM-produkter som redan massproduceras. En annan viktig fördel är att GSM- telefonen kan användas både i de privata näten och som vanlig GSM-telefon världen över.

Bakom denna utveckling står framför allt de de tunga systemleverantörerna. Striden om de nya marknaderna har redan startat.

De nya marknaderna är dessutom så stora att systemleverantörernas långsiktiga ställning kan påverkas. Det insåg Ericsson och det var därför som den svenska telejätten 1997 beslöt att satsa på tågversionen GSM-R, flera år efter Siemens och Nortel, säger branschexperter.



Siemens leder på GSM-R


Idag ligger tyska Siemens bäst till hos järnvägsbolagen. Det verkliga racet om GSM-R har startat och senare i höst blir upphandlingen klar för de tyska järnvägarna, Deutsche Bahn, en affär värd cirka fem miljarder kronor. Ericsson hoppas komma igen i Tyskland. Siemens tog hem spelet när svenska Banverket tidigare i år, först i världen, köpte sitt nät.

Utgångspunkten för GSM-R är ett EU-beslut. EU har nämligen beslutat att teknisk interoperabilitet skall råda så att snabbtåg kan rulla mellan alla länder i EEA, European Economic Area. EEA omfattar EU samt ytterligare tre länder.

Ett svenskt tåg skall kunna rulla vidare till Grekland. Detta kräver bland annat att järnvägsbolagens telefonisystem, trafikledningssystem och säkerhetssystem blir interoperabla. Drygt 20 järnvägsförvaltningar i Europa, bland andra Banverket, har hittills förbundit sig att införa GSM-R för att klara dessa krav.

Järnvägsbolagen planerar införa GSM-R i etapper. Först för snabbtågen och därefter kommer GSM-R i hela järnvägsnätet.

- Jag tror att skiftet till GSM-R tar tio år och är klart 2010 i EU-länderna, säger James Watkins, projektledare för Eirene-projektet som utarbetar järnvägsindustrins standard för GSM-R.

När utbyggnaden väl startat så kommer även järnvägsbolag i andra delar av världen att gå samma väg. Det finns idag inget motsvarande i resten av världen, enligt järnvägsfolket.



Små privatnät stor marknad


Vid sidan av järnvägens mycket speciella behov finns en ännu större marknad för GSM inom privata radionät, så kallad Private Mobile Radio (PMR). Det handlar ofta om små radionät hos taxi- eller transportföretag, men även stora regionala eller nationella nät hos energibolag och polis hör hit.

I Europa, Asien, Afrika och Australien, huvudmarknaden för GSM, finns idag cirka 25 miljoner användare i sådana system. Uppskattningsvis 75 miljarder kronor har investerats i näten.

Merparten av näten är äldre och analoga och huvudanledningen till att de överlevt är att det finns funktioner och tjänster i privata radionät som användarna vill ha och som andra system hittills inte erbjudit. Gruppanrop till exempel, och att kommunikation inom en given grupp kan etableras genom en enda knapptryckning. En annan viktig funktion är trafikledning gentemot alla användare.

För denna marknad lanserar nu Ericsson GSM Pro, ett system som klarar att konkurrera på 80 procent av dagens privatradiomarknad, enligt Ericsson.



Ericsson först med privat-GSM


Ericsson är först med ett GSM-system för PMR-marknaden men flera leverantörer kommer säkert att ta upp kampen.

Med GSM Pro kan operatörerna erbjuda företag en GSM-baserad tjänst. Småföretag kan köpa ett PMR-abonnemang för en hel grupp användare och de behöver i normalfallet bara en GSM-telefon (bara i vissa fall behövs en specialtelefon). Det finns även system för trafikledning med mera.

Ericsson har prototypsystem i drift och i Sverige är både Telia och Europolitan mycket intresserade.

I Sverige finns cirka 200 000 PMR-användare och de är ofta storringare, sett med GSM-ögon.

- Fler än 50 GSM-operatörer har hittills visat intresse för GSM Pro. De flesta är Ericssonkunder men cirka tio har köpt sitt GSM-nät av andra leverantörer, säger Anders Gratorp, ansvarig för produktledning och marknadsföring hos Ericsson Radio Systems.



Kontorsväxlar kan bli störst


Men hur man än räknar är världens kontorsväxlar en ännu större marknad för GSM. I hela världen finns cirka 130 miljoner anknytningar i större kontorsväxlar, växlar med fler än 100 anslutna telefoner. Årligen säljs nya kontorsväxlar för mer än 20 miljoner anknytningar för sådana kontorsväxlar. Det är denna jättemarknad GSM-folket siktar på.

Telia och Europolitan planerar redan nästa år börja sälja ett helt nytt telefonisystem där GSM integreras med IP-telefoni. Målet är att ersätta just de befintliga kontorsväxlarna, framför allt hos större telekunder med fler än 100 anknytningar.

Ericsson och Nokia är i full färd med att utveckla de nya systemen och just nu ligger de först i världen med sådana integrerade system. Ericsson kallar sin produkt GSM on the Net vilket fångar vad det handlar om.

För användaren blir den stora fördelen att samma telefonnummer kan användas på jobbet, mobilt och även till bostaden. Användaren får telefoni, och om några år även snabba datakomtjänster.

Den nya lösningen med GSM och IP-telefoni kommer sannolikt först att börja användas i Norden. I Sverige kommer kontorsväxlar för mer än en miljon anställda hos företag och organisationer att ersättas på sikt, enligt prognoserna.

- Vi tror att Ericssons och Nokias nya system slår igenom på bred front inom tre år. Den kommer att svara för huvuddelen av nyförsäljningen till stora telekunder, frågan är bara hur fort den slår igenom, säger Per Englund, ansvarig för företagsmarknaden på Telia Mobile.

- Jag anser att tre år är en lång tid. Det kommer att gå fort. Vi kommer inte att ligga efter Telia. Jag tror det tar mellan två och tre år innan den nya tekniken svarar för huvuddelen av nyförsäljningen till större företag, säger Gustaf Ekberg, ansvarig för affärsutveckling i Europolitan.



Kontorsväxlarna kastas ut


För den befintliga kontorsväxelmarknaden innebär detta en verklig omvälvning. De prognoser som nu kommer från Telia, Europolitan, Ericsson och Nokia innebär att de befintliga kontorsväxlarna kastas ut och ersättas av en helt ny växel som klarar IP-telefoni och multimediatjänster, inklusive mobila tjänster. Dessa växlar baseras på den nya standarden H.323 från Internationella Teleunionen, ITU. Även företag som amerikanska Lucent och kanadensiska Nortel är på väg med produkter för dessa integrerade nät.

Det är hos affärskunderna de stora pengarna finns. Enbart i Västeuropa svarar telekunder med egen kontorsväxel för drygt 50 procent av telefonbolagens intäkter. 1996 var det drygt 900 miljarder kronor.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)