Det nya nordiska telebolaget Telia/Telenor diskuterar att dubblera sina investeringar - till omkring 150 miljarder kronor - under de närmaste tre åren.
Huvuddelen skall investeras utanför Sverige och Norge. Samtidigt skall omsättningen i utlandet öka till minst 50 miljarder kronor per år.Telia/Telenor förbereder sig just nu för en kraftig expansion i Europa och USA. Om tre år vill företaget vara i samma storleksklass som spanska Telefonica, vars omsättning är på drygt 150 miljarder kronor idag.
För att nå dit kan det bli fråga om köp eller allians med ett amerikanskt telebolag som arbetar inom de områden där den nordiska jätten vill expandera. Ett annat alternativ är att försöka skapa en ännu starkare nordisk operatör genom uppköp eller fusion med det finländska telefonbolaget Sonera samt Tele Danmark. Om detta lyckas kan den nordiska operatören sedan söka partner i USA, enligt källor på Telia/Telenor.
De nya expansionsplanerna innebär en fördubbling av investeringarna, eller kanske till och med mer, jämfört med vad Telia och Telenor tillsammans i genomsnitt investerat för under de senaste åren. Just nu pågår slutdiskussionerna kring företagets nya affärsplan och man väntas ta ett beslut under de närmaste veckorna. I början av december bör allt vara klart.
Det nya telebolaget vill framför allt expandera inom Internettjänster, mobilnät och det nya globala långdistansnät som Telia byggt upp under de senaste åren i Europa, USA och Asien.
Ett av målen - som företagsledningen redovisat internt - är att det nya telebolaget skall ha huvuddelen av sin omsättning utanför Sverige och Norge inom tre år. Planen är att omsättningen utomlands skall ökas till uppskattningsvis 50 till 80 miljarder kronor per år, möjligen ännu mer. Det kan jämföras med förra året då Telia och Telenor tillsammans hade en omsättning på drygt 80 miljarder kronor, varav mindre än tio miljarder kronor utanför hemländerna.
Expansionen kräver företagsköpEn ökning av omsättningen till 50 miljarder kronor per år utomlands, på bara tre år, kan enbart klaras genom köp av andra tunga teleföretag, säger källor inom Telia/Telenor. Visserligen har företaget hel- och delägda bolag i många länder, och deras inkomster växer nu snabbt, men en ökning i denna storleksordning klarar de sannolikt inte på bara några år. Expansionen kan inte heller klaras i enbart Östeuropa och Östersjöområdet utan Telia/Telenor riktar istället in sig mot Västeuropa och USA, som är de största marknaderna i världen.
Oavsett vad företaget nu beslutar sig för är frågetecknen många. Går det verkligen att klara en expansion i denna takt?
- Ja, man kan fråga sig om det verkligen är realistiskt. Jag kan inte svara på det idag. Vi har inte sett hela bilden av företagsledningens affärsplan än, säger Bertil Leufvenmark som representerar svenska SACO Telia.
Bertil Leufvenmark sitter med i det nya koncernfackliga rådet som just nu deltar i diskussionerna kring företagets framtida affärsplan. SACO Telia har 3 000 medlemmar bland Teliaanställda.
Ronny Käck, som är ordförande i svenska Seko Tele med 18 000 medlemmar anställda i Telia, menar dock att man inte kan förlita sig på de gamla tjänsterna längre.
- Det går inte att leva på den gamla marknaden i Sverige och Norge. Om man menar något med expansionsplanerna bör investeringarna fördubblas jämfört med vad som varit under de senaste åren, säger han.
Måste chansa för att vinnaÄven Harald Stavn, ordförande i norska NITO Tele med 1 500 anställda i Telenor, anser att något nytt måste till.
- Marknaden är nu så osäker att det är närmast omöjligt att veta hur läget är om tre år. Skall man konkurrera måste man göra en värdering av läget och ta chanser för att kunna vinna, säger Harald Stavn.
Elektroniktidningen har bett företagsledningen om kommentarer men tyvärr har de avböjt. De vill först bli klara med den nya affärsplanen innan de redovisar sin uppfattning.
En viktig fråga är naturligtvis också finansieringen av det treåriga investeringsprogrammet. Som följd av EU-krav är Telia/Telenor tvungna att sälja kabel-tv-verksamheten i Sverige och Norge samt ett av telebolagen på Irland. Tillsammans kan detta ge mellan 70 och 90 miljarder kronor.
Företagets cashflow kan också utnyttjas vilket ger 20 till 30 miljarder, medan internlån kan generera ytterligare 20 miljarder. Till detta hör att de traditionella investeringarna i den nationella verksamheten uppgår till mellan 60 och 80 miljarder kronor. Sammantaget kan det därmed handla om investeringar för 150 till 200 miljarder kronor de närmaste tre åren.
Elektroniktidningens källor avvisar däremot helt de uppgifter som cirkulerat om investeringar för drygt 300 miljarder under treårsperioden. Så mycket kapital kan inte företaget få fram för expansionen. Dessa siffror är mer baserade på de önskemål som finns från olika affärsområden inför det kommande beslutet.
Göte Andersson