JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Sverige blir världens ledande bredbandsland
För högst 200 kronor i månaden, plus 2 000 i anslutningsavgift kommer Sveriges lägenheter att få tillgång till ett IP-nät som klarar upp till 10 Mbit/s. Därmed blir Sverige världsledande inom bredband.


År 1996 utarbetade konsulterna Jonas Birgersson och Jan-Erik Fiske en plan för att Telia skulle bygga ett IP-baserat nationellt bredbandsnät i Sverige. Förslaget lämnades till Telias vd Lars Berg.

Lokalsamtalen skulle vara gratis i bredbandsnätet och det IP-baserade Telia skulle år 2000 bara ha 700 anställda kvar. Fler skulle inte behövas tack vare den nya tekniken. Cirka 30 000 skulle förlora jobbet.

- Det enda svar jag fick var att Lars Berg uttalade i en tidningsartikel att han inte tar råd av 20-åringar, säger Jonas Birgersson.

Men det blev inte slutpunkten, tvärtom. Nu är Jonas Birgersson ordförande i det nya telekombolaget Bredbandsbolaget som är i full färd med att bygga ut sitt bredbandsnät. Wallenberggruppen, mångmiljonären Hans Rausing, datajätten Intel och amerikanska telekominvesteraren Carlyle Group är delägare. Det nya bolaget har redan nått en så stark position i Sverige att Telia den 26 augusti beslöt lägga om rodret och nu i princip erbjuder samma tjänster och pris som Bredbandsbolaget.



Traditionell Ethernet i varje bostad


Det handlar inte om någon revolutionerande ny teknik. Ett publikt bredbandsnät byggs ut till hushållen med traditionell Ethernetteknik i flerfamiljshusen med Ethernetuttag i varje bostad. Därmed används dagens redan massproducerade datanätprodukter på en ny marknad.

De lokala datanäten kopplas sedan samman med fibernät med hög kapacitet. Det enda riktigt nya är att bygga ett publikt bredbandsnät med denna teknik och erbjuda ett rekordlågt pris,

200 kronor per månad för obegränsad snabb IP-trafik.

- Kapitalförsörjningen är vårt minsta problem. Ägarna i Bredbandsbolaget kan få fram 15 miljarder kronor inom 14 månader om det behövs för att klara utbyggnaden, säger Birgersson.

Bredbandsbolaget siktar på att ha kontrakt för en miljon bostäder i flerfamiljshus nästa år och att de är anslutna inom två år. Idag har företaget kontrakt i Örebro, Norrköping och Lund, för 10 000 bostäder.

- Det blir Telia och Bredbandsbolaget som delar marknaden. Jag tror att Tele2 och Telenordia marginaliseras. Sista december år 2000 är marknaden uppdelad, säger Birgersson.

Självklart finns invändningar mot dessa prognoser. Men genombrottet hos HSB, med ett ramavtal för 350 000 bostadsrätter, visar i alla fall en sak; kunderna, de stora fastighetsägarna tror att Bredbandsbolaget kan lyckas och de tror på företagets vision, inte minst på de låga priserna. Hela den svenska marknaden är nu på väg neråt mot den låga prisnivån.

Efter Telias omsvängning är dessutom en annan sak klar, även om Bredbandsbolaget skulle misslyckas så är det goda chanser att Jonas Birgerssons vision ändå realiseras, må vara av andra telefonbolag. Det race som nu startat innebär snarast att det finns andra nätoperatörer som lovar att de är bättre än Bredbandsbolaget på att genomföra Birgerssons vision.

Dock saknas offentliga svar på några mycket viktiga frågor i Bredbandsbolagets affärsplan. En sådan fråga är penetrationen. Inte någonstans i världen finns publika bredbandsnät med miljoner hushåll anslutna till Ethernet. Därmed finns inga erfarenheter av hushållens intresse.

Bredbandsbolaget lovar att bygga ut datanätet till varje bostad, men bara de som vill ha tjänsten skall betala månadsavgiften. Detta innebär att en hög andel av de anslutna i varje bostadsområde måste ansluta sig för att verksamheten skall löna sig.

- Det finns detaljer som vi inte tänker redovisa offentligt. Hur hög penetration som behövs för att nå lönsamhet för HSB-avtalet är en sådan fråga. Vi kommenterar inte detta. Vår avskrivningstid för nätinvesteringarna är en annan sådan fråga, säger Birgersson.



Avslöjar inte teknik och standarder


Utöver de traditionella Internettjänsterna ingår även telefoni, tv, elektronisk handel och distansundervisning i Bredbandsbolagets åtagande. För telefoni och tv via IP-nät finns ännu ingen industristandard.

- Vi säger inte idag vilken teknik och vilka standarder som skall användas. När vi lanserar våra tjänster kommer vi att redovisa detta. Vår ambition är att ligga först med system för IP-telefoni och tv via IP till allmänheten i Sverige, säger Birgersson.

Bredbandsbolaget och dess systerbolag Framtidsfabriken förhandlar med Ericsson om den systemplattform som skall användas. Ericsson är intresserat av alla skikt i denna plattform; routrar, kommunikationssystem, tjänsteplattform, samt de tillämpningar som skall införas för Internettjänster, telefoni och tv. Inom Ericsson utvecklas bland annat en router, virtuella datanät och system för att ge alla användare egen IP-adress.

- Det unika är att det blir lågt pris och systemen blir väldigt skalbara. De skall klara allt från 10 000 till en miljon hushåll och att klara det är väldigt svårt.

Både Birgersson och Ericsson tror på exportmöjligheter om allt går vägen.

- När det finns en kritisk massa av användare i Sverige och vi kan visa

att tekniken verkligen fungerar i storskaliga nät öppnas också möjligheter för export.

Wallenberg tror på Birgersson

Inom Wallenberggruppen tror man att Bredbandsbolaget kan lyckas och hoppas även på internationell expansion för företaget. Det bekräftar Börje Ekholm i Wallenberggruppens investmentbolag Investor för Elektroniktidningen.

- Vi måste först få Bredbandsbolaget att ta fäste på marknaden i Sverige. Sedan har vi internationella ambitioner, säger Ekholm som är ansvarig för Investors investering i Bredbandsbolaget.

- Vi tror att Bredbandsbolaget har bra förutsättningar att lyckas. Det här kan bli en bra investering, säger han.

- Ingen i telekombranschen trodde på den här tekniken tidigare. Nu har Telia beslutat bygga med Ethernet, säger Ekholm om Telias omsvängning.

Investor räknar med ett mycket brett genombrott för bredbandstekniken de närmaste åren.

- Vi tror att bredband kommer att vara dominerande i accessnätet inom tre till fem år i Sverige och USA.

Det är dock uppenbart att Bredbandsbolaget är en risksatsning för Investor och det medger Börje Ekholm villigt. Andra nätoperatörer kan ju göra precis som Telia och satsa på Ethernet och rekordlåga priser.

Hittills har alltså både investerare och kunder övertygats av Jonas Birgersson. Det verkliga provet kommer när Bredbandsbolaget skall leverera vad man lovat till flera hundra tusen svenska hushåll.

Göte Andersson

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)