JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Industrin vill bromsa bilarna via datanätet

De två tyska fordonstillverkarna DaimlerChrysler och BMW lanserar en ny feltolerant nätverksstandard för framtidens fordon. Även säkerhetskritiska funktioner som bromsar skall kunna styras via Flexray som det nya kommunikationssystemet kallas
- Vårt mål är att Flexray skall bli ny global standard för hela fordonsindustrin. Vi vill etablera en defactostandard. Målet är att Flexray skall finnas i samtliga fordon i framtiden, säger Gary Hay, projektledare för Flexray i Motorola.

De två fordonstillverkarna samt halvledartillverkarna Philips och Motorola har etablerat ett nytt konsortium och under nästa år skall standarden frysas. Om planerna slår in kan nya personbilar att utrustas med Flexray från år 2006.

Företagen menar att det behövs ett nytt avancerat feltolerant kommunikationssystem. Sensorer och annan bilelektronik skall anslutas till Flexray och systemet skall klara minst 5 Mbit/s. Garanterad fördröjning, feltolerans som klarar kraven för elektroniskt styrda bromsar så kallad brake by wire, felkontroll, stöd för optisk och elektrisk kommunikation samt stöd för alla vanliga nättopologier. Flexraygruppen har presenterat en lång lista över de basfunktioner som skall ingå.

Nätstandard behövs

Meningen är att komplettera eller ersätta de äldre system som idag finns i bilindustrin. Det gäller LIN, can och MOST.

På vilka villkor andra företag kan bli medlemmar i konsortiet och delta i utvecklingen av Flexray är ännu inte klart. Förhandlingar pågår och Gary Hay vill inget säga om saken.

De standarder som finns idag räcker inte till för att klara de säkerhetskritiska kraven och svenska experter menar därför att det finns ett behov av en nätstandard som Flexray.

- Traditionella can-baserade system klarar inte tillräcklig säkerhetsnivå. När nätverket även skall kunna hantera funktioner som bromsar måste man teoretiskt bevisa hur stora fördröjningarna är. Standarden måste garantera leverans av data, säger Hasse Johansson, vd för svenska Mecel som är experter just inom bilelektronik och kommunikation.

Flexray brädar TTP/C

Mecel räknar med att brake by wire kommer efter 2005. På längre sikt kommer även steer by wire vilket innebär att också den traditionella rattstången ersätts av bilens kommunikationsnät.

- Flexray kan bli ett tungt alternativ. Men maskinvaran blir dyrare. Det krävs mer avancerade kretsar än för can, säger Kent Melin på Volvo Personvagnar.

Volvo har idag det egenutvecklade Volcanonätet för kommunikation i nya bilmodeller. Volvo har förordat Volcano som industristandard. Men Volcano är inte utvecklat för att klara brake by wire. För att klara säkerhetskraven med Volcano behöver man tillföra funktioner. Det skulle kunna innebära att can-nätet måste dubbleras, vilket innebär avsevärt högre kostnader.

Ett möjlig konkurrent till Flexray är naturligtvis kommunikationsbussen TTP/C som tidigare utpekats som en vinnare. När nu DaimlerCrysler och BMW satsar på att etablera Flexray som öppen industristandard försvagas TTP/C.

- Det är inte sannolikt att TTP/C kan konkurrera med Flexray, säger Kent Melin.


Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)