- Vi har fler kontrakt från nätoperatörer som köpt vårt IP-TV-system Både i Sverige och utomlands. I mitten av september presenterar vi nya kontrakt, säger Lars Bengtsson, vd på Kreatel.
Genom att vara först med ett fungerande system och dessutom ha en stor order hoppas Kreatel att bli en av de tunga systemleverantörerna på marknaden för tv via IP. Om planerna går i lås så är det verkligen en prestation av det lilla företaget. Inte bara Ericsson och Nokia, utan även brittiska Pace samt de amerikanska Motorola och Scientific Atlanta finns bland konkurrenterna. De fyra senaste är redan stora leverantörer för tv-system med analog teknik.
Drivkraften för IP-TV är efterfrågan på nya tjänster i de nya IP-baserade bredbandsnäten. Idag är drivkraften för att bygga bredband snabb Internetaccess men de nya näten kan även nyttjas för att ge hushållen vanlig TV, beställvideo och IP-telefoni. Eftersom alla hushåll vill ha TV så är just TV-tjänsten mycket intressant. flera av Sveriges större städer pågår prov med IP-TV och det är klart att tekniken fungerar.
Marknaden för systemutrustning är mycket stor. Ett IP-TV-system består av en central distributionsenhet som kan betjäna en hel stad. Varje hushåll behöver en box som ansluts till bredbandsuttaget. TV-apparaten ansluts till boxen och den kan även användas för att surfa på nätet. Kostnaden per hushåll för ett IP-TV-system, inklusive boxen, är idag 4 000 till 5 000 kronor per hushåll. Enbart den svenska marknaden är därför värd över 10 miljarder kronor, när bredband fått verklig spridning.
- Min gissning är att flera operatörer börjar erbjuda IP-TV 2002. år 2004 är IP-TV en stor tjänst, säger Bengtsson.
Ericsson räknar med brett genombrott de närmaste fem åren för tekniken.
Men både Ericsson och Nokia måste skynda på eftersom det även finns andra uppstickare vid sidan av Kreatel som lyckats sälja utrustning. Ett av dem är svenska I3.
- Vi har ett komplett IP-TV-system för bredbandsoperatörer. Hushållen kan koppla upp sig mot Internet och få TV. Vi har servrar för video-on-demand och TV-överföring, berättar Jonas Dahlöf, marknadschef.
Hammarby Sjöstad i Stockholm är ett bostadsområden som har utrustats med detta system men den ordern kan inte mäta sig med Kreatels genombrottsorder i Italien.
På den svenska marknaden finns också företaget V2H som vill leverera tjänster för IP-TV.
- Vi säljer innehåll och hur man kommer åt innehållet. Vi har ännu ingen kommersiell kund med förhandlar med ett 20-tal bredbandsoperatörer, säger Rickard Gramfors, vd för företaget.
Göte Andersson