Ministermötet gav ett första tungt klartecken och 4,7 miljarder kronor till satellitnavigeringssystemet Galileo.
Lika mycket väntas EUs transportministrar skjuta till vilket innebär klartecken för den europeiska konkurrenten till GPS.
Mest spännande bland ESAs projekt är dock Artes som bland annat svarar för en ny generation interaktiva bredbandssatelliter som garanterar snabba Internetuppkopplingar till glesbygden. Helt nya styrbara riktantenner ger 2 Mbit/s till abonnenterna. Projektet har fått 7,5 miljarder kronor.
- Vi anser att det är bra att Sverige stöder Artes och räknar med att det ger oss stöd vid produktutvecklingen, säger Peter Möller, vice vd i Saab Ericsson Space, till Elektroniktidningen.
Inom ESA fungerar det normalt så att de 14 medlemsländerna stödjer enskilda projekt. Efter en formell upphandling får ländernas rymdindustri stöd med 50 procent av kostnaderna för utvecklingen av nya produkter. I praktiken brukar det stöd enskilda länder skjuter till också motsvara det stödbelopp som ländernas industri sedan får. Sverige skjuter till cirka 65 miljoner kronor i Artes i denna omgång.
Saab Ericsson Space är intresserade av att utveckla antenner, styrsystem för antenner och frekvenskonverterare för de nya bredbandssatelliterna. Omfattande signalbehandling behövs. Satellitsystemet innehåller många riktbara antenner med smala antennlober som dessutom arbetar på olika frekvenser, förmodligen i frekvensbanden 12, 14 och 30 GHz.
Hade hoppats på mer
Det är uppenbart att företaget hade hoppats på ett större stöd och nu menar Peter Möller att det finns en risk att företaget inte klarar produktutvecklingen på alla de områden företaget förberett.
Sverige har prioriterat att stödja Galileoprojektet, med totalt 2,4 procent av ESAs totala kostnader. När det gäller Galileo är Saab Ericsson Space mycket positiva. Företaget räknar med att Galileo blir verklighet och har redan investerat 40 miljoner kronor i utveckling av den centrala signalgenerator som sitter i varje Galileosatellit. Det är denna signalgenerator som skickar ut navigeringssignalen.
Göte Andersson