För att kunna vara med i upphandlingen för systemet har de svenska företagen redan investerat mellan 50 och 100 miljoner kronor i nya produkter.
- Galileo är ett stort projekt. Vårt mål är att sälja för 500 miljoner kronor. Men det kan bli mer. Säg att vi får 4 procent. Det är 1,2 miljarder kronor, säger Peter Möller, vice vd på Saab Ericsson Space.
Hans företag är nu i full färd med att utveckla en helt ny signalgenerator för Galileo. Generatorn ska sitta i varje satellit och det är den som skickar ut de signaler som används för att bestämma en position på jorden.
Signalgeneratorn ger en precision på i bästa fall 10 centimeter för slutanvändaren. Det är betydligt bättre än de 15 meters precision som det amerikanska GPS-systemet idag ger till civila användare.
Avsikten är att Galileo skall sälja navigationsdata med olika precision, men den lägsta klassen (15 meter) blir helt gratis.
Statliga Rymdbolaget och det amerikanska bolaget Universal Space Network vill också vara med och dela på kakan och har startat Priora Net som skall er-bjuda en global jordstationstjänst till Galileosystemet. Sammantaget fyra-fem stora jordstationer skall nyttjas för drift och styrning. Dessutom behövs ett 20-tal små jordstationer som skall kontrollera signalkvaliteten på de navigationssignaler som Galileosystemet sänder ut.
Bättre prestanda
Galileos större precision ger bättre marknad även för de två svenska företagen Saab Transpondertech och Sectra som säljer system för positionering och navigering, främst åt civilflyget och sjöfarten.
Den uppenbara fördelen med Galileo är att med ytterligare ett globalt satellitsystem som sänder navigationssignaler finns ett reservsystem om GPS inte ger täckning. Avsikten är att GPS-mottagare med begränsade eller inga modifieringar skall kunna nyttja signaler även från Galileo som sänder på näraliggande frekvenser. Det amerikanska GPS-systemet finansieras av det amerikanska försvaret och signalerna är gratis tillgängliga i hela världen men på de villkor som USA anger.
- Jag tror att de som är ute efter låg kostnad kommer att fortsätta använda GPS medan sjöfart och flyg som vill ha större noggrannhet i navigeringen kommer att välja Galileo, säger Anders Bergström på Saab Transpondertech
Göte Andersson