JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Nira vill övervaka trycket i däcken
Utvecklingsföretaget Nira Dynamics i Linköping hoppas nu bli en av världens största systemleverantörer av däcktrycksmätare. Först i världen har Nira utvecklat ett programvarubaserat system som med hjälp av signaler från bilens ABS-system beräknar däcktrycket och uppfyller de absolut högsta USA-kraven, uppger företaget.
Först i världen har USA beslutat införa obligatoriska däcktrycksmätare från och med första november 2002. Detta regelverk innebär att två olika slag av däcktrycksmätare införs. Det gäller så kallade direkta system som baseras på givare i varje däck samt radiokommunikation till förarkupén. Den andra typen kallas indirekta och dessa nyttjar signaler från ABS-systemet.
Den amerikanska myndigheten National Highway Traffic Safety Administration (NHSTA) har även utfärdat prestandakrav för direkta och indirekta system. NHSTA har hittills bedömt att de billiga indirekta systemen inte kan ge lika bra information som de direkta systemen. Det uppseendeväckande med det nya systemet från Nira är att det svenska företaget efter omfattande prov nu faktiskt utlovar att de klarar de högsta krav NHSTA ställer för direkta system
I USA skall det bli obligatoriskt med däcktrycksmätare på personbilar från slutet av 2003. Drivkraften är framför allt trafiksäkerhet. För lågt lufttryck orsakar många olyckor och ökar dessutom bensinförbrukningen.

Nira konkurrerar med andra leverantörer om en ny jättemarknad värd många miljarder kronor. Företagets system beräknas bli minst 60-70 procent billigare än de system som utvecklats av bland andra Siemens VDO och finska Nokian Tyres. De har system som baseras på givare i varje däck samt radiokommunikation till förarkupén.

Niras programvarubaserat system återanvänder befintliga signaler i ABS-systemet och blir därmed betydligt billigare. Systemet baseras på att två faktorer kombineras för att beräkna om ett enskilt däck har för lågt lufttryck. Den första är att däckens effektiva rullradie räknas ut. Principen är att ett punkterat däck har kortare avstånd mellan nav och marken. Det roterar alltså snabbare än ett däck med normalt tryck. Avvikelser från normalvärdet kan därmed räknas fram. Den andra huvudprincipen är att de luftfyllda däcken vibrerar och det gör det möjligt att beräkna avvikelser från normala vibrationsvärden som härrör från trycksänkningar.

- Vi hoppas att våra system TPI Advanced och TPI Light införs i minst ett par miljoner personbilar, säger vd Urban Forssell på Nira Dynamics.

Uppskattningsvis 25 miljoner nya personbilar beräknas bli utrustade med däcktrycksmätare 2005, de flesta i USA.

Nira är ett litet ingenjörsföretaget som hoppas växa till något betydligt större. Det första blygsamma målet handlar om en årlig försäljning för några tiotal miljoner kronor. På sikt kan det naturligtvis bli mer. Linköpingsföretaget har idag 18 anställda med avancerade kunskaper inom signalbehandling, reglerteknik och inbyggda system.

Nira har genomfört och genomför nu omfattande tekniska prov med flera av världens stora fordonstillverkare. Dessa företag betalar i år cirka 10 miljoner kronor för prov med systemet. När volymtillverkningen sedan startar räknar företaget med att få en licensavgift per tillverkad bil.

I Sverige samarbetar Nira med de två konsultföretagen Enea Epact och Evidente om just integration i prototypbilar för att testa tekniken. Christer Gustafsson, på Volvos presstjänst, bekräftar att Volvo PV provar Niras system.
Enligt vad Elektroniktidningen erfar gäller det också GM, Ford, Daimlerchrysler och Volkswagengruppen, liksom även flera tunga komponentleverantörer, bland annat Bosch.

Ett av de moln som finns på Niras himmel är utformningen av den amerikanska regleringen för däcktrycksmätare. USA inför nu först en tillfällig reglering som gäller fram till slutet av 2005 och därefter skall en permanent reglering införas. Det finns andra företag som agerar för att förbjuda nyttjandet av programvarubaserade däcktrycksmätare.
Ingar Lindholm

Göte Andersson
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)