JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo och Ford anammar tysk IT-standard för personbilar

Nya standarden Autosar vill ta hand om alla elektronikfunktioner i bilarna

Tyska biltillverkare har enats om en ny standard - Autosar - som omfattar hela bilens elektronik- och IT-arkitektur. Den amerikanska standarden Amic ser ut att försvinna.Volvo och Ford hänger på tyskarna, och standarden öppnar även nya möjligheter för svenska underleverantörer.
Den tyska bilindustrin med BMW, Daimler-Chrysler och Volkswagen i förarsätet försöker nu ta ledningen inom den globala bilindustrin med en helt ny IT-arkitektur för framtidens personbilar.

Den nya standarden kallas Autosar och målet är att införa en gemensam industristandard för alla viktiga delar i personbilens IT-arkitektur.

De gamla proprietära CAN-bussarna ersätts av realtidsbaserade nät som Flexray och en modulär standardiserad programvarurkitektur. Därmed kan personbilstillverkarna för första gången köpa programvara som följer standard även för så känsliga delar som bromssystem och styrsystem.

Detta är något helt nytt för bilindustrin. Ingen annan industristandard går lika långt som Autosar.

Lockelsen är naturligtvis högre volymer och kraftigt sänkta kostnader för känsliga funktioner där personbilstillverkarna hittills valt proprietär teknik.

BMW, Daimler Chrysler, Volkswagen, Siemens VDO och Contintal är kärnmedlemmar i Autosar, och de utformar nu den nya standarden. Enligt branschfolk kommer de första Autosarbaserade personbilarna 2006.

Ford vill vara med i kärngruppen

Diskussioner pågår med andra företag om att även de skall ingå i den kärngrupp som håller i taktpinnen. Enligt vad Elektroniktidningen erfar är Ford mycket intresserat av att bli så kallad kärnmedlem i Autosar, för att vara med och utforma standarden.

- För Volvo Personvagnars del ser vi stora fördelar med Autosar. Vi blir inte bundna till en systemleverantör för ett helt område utan kan köpa komponenter från olika leverantörer. Komponenterna blir utbytbara eftersom de innehåller standardiserade gränssnitt, säger säger Ove Josefsson, expert på IT-arkitektur i Fordägda Volvo Personvagnar.

- Om Autosar lyckas så kommer denna standard för personbilarnas IT-arkitektur att bli styrande inom personbilsindustrin framöver, säger han.

Att även Ford är intresserat visar även att den tyska bilindustrin nu verkligen är på väg att ta ledningen när det gäller IT-arkitektur. De amerikanska biltillverkarna lanserade en annan standard, kallad Amic, i slutet av 90-talet. Om allt nu går i lås för Autosar så innebär det också döden för Amic, understryker svenska experter.

Autosar går längre än Amic. Amic täcker huvudsakligen telematikområdet men inte känsligare delar av fordonet som exempelvis bromssystemen.

De tyska tillverkarna tror starkt på sitt vägval.

- Nu är tiden mogen för ett samarbete av det här slaget. Antalet elektroniska komponenter i bilarna har blivit så många att det behövs en standard, säger Harald Heineke, BMWs talesman för Autosar till Elektroniktidningen.

- Det finns stora ekonomiska vinster att göra för såväl biltillverkare som underleverantörer om alla använder samma standard, inte minst utvecklingskostnaderna kan hållas nere, påpekar han.

För svenska avancerade underleverantörer till fordonsindustrin öppnar Autosar dörren för en ny utveckling. Så är fallet med det svenska företaget Mecel AB som kan bli leverantör av programvaruprodukter till flera fordonstillverare.

- Det som vi har i våra datorer här hemma kan vi nu göra till produkter när det kommer en väldefinierad specifikation från Autosar, säger Kent-Eric Lång, vd för Mecel.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)