JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Telekomindustrin tar befälet över IP-telefoni

Nya funktioner och globala standarder ska säkra kapacitet och kvalitet

När Teliasonera inför sitt nya IP-baserade telefonisystem, byggt på virtuell kretskoppling, är det ett stort tekniskt framsteg jämfört med dagens IP-nät. Med en rad nya funktioner ska den traditionella telekomindustrin ta befälet över hanteringen av realtidstjänster som telefoni och video i IP-näten.
Konvergerande nät

Next Generation Networks (NGN), konvergerande nät, innebär ett gemensamt styrsystem och gemensamma tjänster för både fasta och mobila nät.

Standarden för integrerade fasta och mobila nät som nu tas fram av 3GPP och gruppen TISPAN inom ETSI är det riktigt stora steget. Alla slag av viktiga realtidstjänster för telefoni, data och inte minst tv ska klaras.

TeliaSoneras plan är att börja införa NGN nästa år. AXE-nätet kan avvecklas till år 2011-2012, om företaget beslutar detta. Beslut om utbyggnad tas år 2006. Någon plan för avveckling av GSM-nätet har Teliasonera ännu inte presenterat.
I år ska Ericsson, Nokia och Siemens verifiera - hos Teliasonera - att de verkligen kan bygga ett IP-baserat telefonnät som klarar de höga krav som ställs. Både kommersiella och tekniska frågor ska få sin slutgiltiga lösning.

En av de mest spännande frågorna diskuteras i standardiseringsorganisationen ETSI, av gruppen TISPAN. Gruppen vill införa ett överordnat system för överbelastning (NGN Overload Control Arcitecture). Det nya protokollet GOCAP ska införas i accessnoder och gateways, och eventuellt i routrar, och det ska klaras med programuppdatering. GOCAP övervakar trafiken, arbetar parallellt med protokoll som inte har inbyggd kapacitetskontroll, och ska kunna stoppa nya samtal eller annan IP-trafik.

För realtidstjänster införs virtuella kretskopplade förbindelser. GOCAP garanterar att telefonitjänsten får tillräcklig kapacitet genom nätet, från abonnent A till B.

IP-näten kan då garantera talkvaliteten hela vägen. Lösningen är därför något helt nytt. Detta innebär också att TISPAN underkänner de lösningar som Internetvärlden hittills tagits fram för kvalitetskontroll.

Dataföretag blir förlorare

Med det nya systemet kan telefonbolag även i framtiden erbjuda telefontjänster med garanterad kvalitet från abonnenter hos en operatör till abonnenter hos en annan.

Tillräcklig kapacitet är en annan stor fråga. Dagens IP-telefonisystem klarar inte många miljoner abonnenter samtidigt i nätet.

Det nya signaleringssystemet heter IP Multimedia Subsystem (IMS), och har ett gränssnitt som heter IMS Service Control Interface (ISC). Det ska bli möjligt att köpa systemplattform från olika leverantörer och med ISC kan nätoperatören köpa applikationer, till exempel för telefoni, som fungerar på alla systemplattformar. Därmed kan inte traditionella systemleverantörer tvinga någon att köpa enbart deras applikationer.

Regulatörerna ställer en rad krav på de nya IP-telefoninäten, som nödsamtal med lokaliseringsinformation, möjligheter till operatörsförval och nummerportabilitet.

Vinnare blir den traditionella telekomindustrin, förlorare dataföretag som Cisco, som hittills inte stött denna lösning enligt vad Elektroniktidningen hört.

Teliasonera planerar att ersätta det fasta nätet med konvergerande nät (NGN) med start andra halvan av 2006.

- Teliasonera bedömer att det nu finns tillräckligt industriellt stöd för att utveckla både standard och produkter för NGN.

- För oss är det viktigt att en global gemensam standard etableras för IP-telefoni, säger Göran Eriksson, ansvarig för Nätstrategi, Teliasonera.

Även andra nätoperatörer arbetar med att verifiera fungerande IP-telefonisystem, som KPN i Nederländerna, France Telecom och brittiska BT.

- Jag tror vi kommer att ha tillräckligt med svar i slutet av året för att kunna se om Teliasonera kan avveckla AXE till 2012, säger Jussi Ilmarinen på Nokia.

Elektroniktidningen har sökt kommentarer från Ericsson och Siemens utan framgång.

Göte Andersson

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)