JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Järfällaföretaget Midsummer vill att alla hem ska kunna ta vara på solenergi utan att det märks. Estetiskt ska det vara, men också miljövänligt i alla delar. Då blir god insyn i lokala byggmetoder liksom lokal tillverkning avgörande, resonerar Sven Lindström, vd på Midsummer.

Svenska Midsummer är ensamt i världen om att tillverka maskiner som gör CIGS-solceller (koppar-indium-gallium-selenid). Parallellt har företaget utvecklat egna diskreta produkter kring sina tunnfilmssolceller – här ingår solcellsmoduler för takpannor, för falsad takplåt samt för större kommersiella byggnader såsom industrilokaler eller idrottsarenor.

Till en början har Midsummer främst utvecklat produkter för att visa sina maskinkunder hur de kan använda solcellerna – men under förra året bytte företaget affärsfokus. Framåt ska Midsummer bygga ett varumärke med tillverkning och försäljning av solpaneler till konsument.

Kursändningen har skapat en del frågor, som företaget vd Sven Lindström reder ut här.

Varför tar ni detta steg?

Sven Lindström

– Solpaneler har en enorm potential. Det är anledningen till att vi nu väljer att satsa på att tillverka och sälja våra egna lösningar. Bara den europeiska marknaden har en ackumulerad potential på över 73 gigawatt från 2020 till 2023, säger Sven Lindström.

Idag är Sverige företagets huvudmarknad, men en expansion med sikte på Europa har dragit igång.

För drygt ett år sedan började Midsummer märka av ett tydligt ökat intresse för sina solpaneler. Dessvärre hängde inte produktionskapaciteten i Järfälla med efterfrågan. Tanken var då att säkra behovet med hjälp av befintliga och nya maskinkunder i Kina. Strax därpå slog pandemin till med full kraft, och allt stannade upp.

Den sårbarheten i kombination med att Midsummer anser att solceller ska tillverkas där de ska användas ligger bakom beslutet att bygga ut verksamheten med ett antal egna fabriker i Europa. En första storskalig fabrik – med en kapacitet på 50 MW per år – är redan på gång i södra Italien, i Bari. Planen är att börja tillverka solpaneler där innan året är slut.

Lokal tillverkning är vitalt för Midsummer. Förklara.

– Vi tror att det kommer att bli mer fokus på alla produkters koldioxidavtryck, och där får vi en enorm fördel med lokal produktion, säger Sven Lindström och adderar:

– Samtidigt ser vi en styrka i att ha lokala värdekedjor och att kunna bidra med både arbetstillfällen och leveranssäkerhet där vi säljer produkterna. Både handelskrig och Corona visar på det.

Pris och miljö – jämfört med kisel

Som köpare av solpaneler till sitt tak frågar man sig hur Midsummers alternativ står sig prismässigt mot kisel. Är du intresserad av utseende, funktion och miljö, har företaget flera trumf på handen.

– Vi är ett alternativ med diskret design och ett CO2-avtryck som är nästan en tiondel av det från traditionella kiselpaneler. Majoriteten av våra installationer är också ett takbyte, säger Sven Lindström.

Som exempel tar han företagets produkt Midsummer Slim, som integreras i falsade plåttak.

– Där kan vi erbjuda ett falsat plåttak, där halva taket är täckt med solpaneler, till ungefär samma kostnad som ett falsat plåttak utan solpaneler köpt av en plåtslagare.

Företagets produkt som monteras på takpannor, kallad Wave, är i princip osynlig. Byggnadens tätskikt penetreras inte och det görs ingen åverkan på takpannorna. Likadant gäller produkten för platta tak, Bold, som varken går igenom tätskiktet eller ökar vikten nämnvärt.

– Solpanelen påverkar inte heller tillträde eller möjlighet till snöskottning. Inköpet är något dyrare än kisel, men det betalar sig i längden. Väljer du Bold på ett sluttande tak behövs varken läkt eller taktegel, och du får ett oerhört lätt och hållbart tak.

  att lyckas i uppbyggnadsfasen menar Sven Lindström att det är helt nödvändigt att skapa nära kontakt med allt från lokala leverantörer av byggmaterial, till byggare med bra insyn i lokala byggmetoder och kunder. Produktion i lågkostnadsländer passar bättre för standardiserade produkter.

Här talar Sven Lindström av egen erfarenhet, för en gång i tiden byggde han själv maskiner för tillverkning av CD- och DVD-skivor.

– Så var det till exempel med CD-R-skivor, som blev en standardiserad produkt. Då hamnade tillverkningen i Taiwan och Kina.

– Vanliga ”förinspelade” CD-skivor krävde däremot kontakt med de lokala bolagen och artisterna, så den tillverkningen var betydligt mera utspridd och lokal. På samma sätt ser byggmaterialbranschen ut idag, konstaterar han.

Men varför kommer ni att lyckas bättre med detta än era maskinkunder hittills gjort?

– Vi har 15 år av teknikförsprång och sitter på en ojämförbar kunskapsbank när det kommer till just vår typ av teknologi och tunna, böjbara CIGS-solceller utvecklade speciellt för byggnader.

– Vi har även sett att bara två av våra maskinkunder tagit fram egna produkter, resten är mer fokuserade på tillverkning. Till det kommer att inga av våra kunder är aktiva i Europa.

Så du ser ingen risk med att ni börjar konkurrera med era maskinkunder?

– Vi kommer alltid att vara öppna för maskinkunder, även i Europa, men jag ser att våra maskinkunder framförallt kommer att finnas på marknader där vi inte är verksamma.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

– Dessutom är marknaden gigantisk. Den är så enorm att vi med fördel växer den på egen hand och tillsammans med våra maskinkunder, som vi fortsätter att sälja maskiner till.

På samma gång konstaterar Sven Lindström att det inte är ovanligt att ett företag i elektronikbranschen till viss grad konkurrera med sin kund.

– Samsung säljer halvledare till elektronikföretag som det konkurrerar med, medan LG, som tillverkar egna mobiltelefoner, har sålt skärmar till Apple, förtydligar han.

MER LÄSNING:
 
Pappersmagasinet Nyhetsbrev
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)